Lifecare SP - stöd för sammanhållen planering

Lifecare SP kommer att ersätta Prator som stöd för samordnad planering.

I LifeCare SP samordnas och kommuniceras planering av de insatser som enskilda kan behöva efter utskrivning från sluten vård. Systemet används av primärvård, slutenvård, öppen vård och länets sju kommuner. Funktionalitet och processflöde är i stora drag liknande som idag finns i Prator, och följer rådande lagstiftning och överenskommelser som är gjord mellan Region Västernorrland och länets kommer.  

Presentation av införandeprojektet

Lifecare SP - beskrivning av systemet och införandet (PowerPoint)

Övergång från Prator 

Från och med den 6 maj ska alla nya ärenden registreras i LifeCare SP. Rutiner för avslut och eventuell flytt av pågående ärenden från Prator kommer att publiceras här senast en vecka innan driftsättningen. 

Utbildning 

Verksamheterna ansvarar själva för att medarbetarna har relevant utbildning. Allt utbildningsmaterial kommer vara digitalt. 

Slutanvändare

För dig som använder systemet i ditt arbete finns en lathund framtagen som stöd. Materialet tar cirka 1–2 timmar att gå igenom och ger en översikt över systemets olika funktioner.

Lathund LifecareSP RVN (pdf)

När systemet är i drift och du är inloggad kommer du även att ha tillgång till en integrerad användarmanual direkt i systemet. Klicka bara på frågetecknet (?) för att få hjälptexter kopplade till den sida eller funktion du använder.

Superanvändare

Superanvändare fungerar som lokal support på sina enheter och ansvarar för att stötta sina kollegor. De har fått utbildning av systemleverantören Tietoevry i form av en demonstration av systemet. Kontakta projektledare Marie Lindberg via epost mlg056@rvn.se om du är superanvändare men har missat utbildningstillfällena.

Rutiner 

Länsövergripande

Det finns en lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård som syftar till att främja en god vård och omsorg för patienter som efter utskrivning behöver insatser från kommun och öppen vård. För Region Västernorrland och länets kommer finns en länsgemensam samverkanrutin:

Samordning, utskrivning och hemsjukvård (rvn.se)

Verksamhetsrutiner

Inför övergången till Lifecare SP är det av stor vikt att alla verksamheter ser över och dokumenterar sina egna rutiner. För att stötta och underlätta i detta arbete finns Lovisa Benneck som en resurs. Lovisa kan hjälpa till med att dokumentera de framarbetade rutinerna. Vid frågor eller behov av stöd runt verksamhetsrutiner, vänligen kontakta Lovisa Benneck på epost: lovisa.benneck@rvn.se 

Frågor och svar

Ta del av vanliga frågor och svar om Lifecare SP: 

Vanliga frågor och svar (rvn.se)

Felanmälan 

Den centrala förvaltningen på regionen nås via en funktionsbrevlåda. Ni kommer inom kort att hitta adressen till den här.  

Verksamheter som tillhör kommunerna kontaktar i första hand sin lokala förvaltning vid behov av support eller felanmälningar. Om den lokala förvaltningen inte kan lösa supportärendet skickar de ärendet vidare till den centrala förvaltningen. Verksamheter som tillhör regionen kan kontakta den centrala förvaltningen direkt.  

Avbrottsrutin 

Vid eventuella driftstörningar av Lifecare SP ska manuella rutiner tillämpas för att säkerställa att samverkan kan fortsätta även utan IT-stödet. Den manuella avbrottsrutinen kommer att finnas här innan driftsättningen 

Inloggning till LifeCare SP 

Du loggar in i LifeCare SP med SITHS-kort. Länken till systemet kommer att publiceras här i god tid innan driftsättning. 

Kontakt 

Vid frågor, vänligen kontakta: 
Marie Lindberg, projektledare 
Telefon: 076-633 55 18
E-post: mlg056@rvn.se 


Tillbaka till toppen