Nätverk för cykling ska öka attraktionskraften för friluftsliv
2023-01-30 17:53
Många eldsjälar arbetar för att stärka utvecklingen av cykelleder och besöksanledningar som har med cykel och outdoor att göra. Länsstyrelsens inspirationsresa till Bikein Bergslagen i december gav många bra idéer för engagerade i cykelnätverket i länet, bland annat att åka på mässa i Nederländerna.
Region Västernorrland samordnar, inom ramen för EU-projektet Framtidens besöksnäring, länets cykelnätverk. Näst efter vandring är cykel det stora som kommer inom besöksnäring och friluftsliv.
- Cykel och vandring är det alla pratar om. Där ligger både vi i Höga Kusten och Destination Sundsvall bra till att erbjuda det folk vill ha. Vi har mycket natur och lite folk, säger Andreas Olsson, exportsäljare vid Höga Kusten destinationsutveckling.
Många bra cykelprojekt i regionen
Just nu är det många cykelprojekt på gång i länet, på många olika platser som kompletterar varandra. För att fokusera mer på det har det skapats ett nytt cykelnätverk i Västernorrland som består av representanter från både näringen och det offentliga. Syftet med nätverket är att gemensamt utveckla Västernorrland till en cykeldestination, som vi har goda förutsättningar för.
- Om vi bara tar det jag är insnöad på i Sollefteå så finns det oändliga möjligheter här. Alla är helt blown away av vilka möjligheter som finns. Det är också bra att vi har orterna som är nära varandra, vi behöver inte ha en jätteanläggning utan flera ganska stora som man kan åka emellan, säger Magnus Lidström, Företagarna, som är en av dem som är engagerad i cykelnätverket.
Mässa i Nederländerna
I februari ska delar av nätverket åka till Nederländerna på en stor mässa för att benchmarka oss med resten av Europa. Andreas Olsson har besökt den tidigare och med sina 45 000 besökare så är det en imponerande mässa med allt från cyklar och utrustning till vilka trender som kommer framöver.
- Framförallt ska jag och några från cykelnätverket åka dit för att komma hem med massor av inspiration och driv. Det är också viktigt att det blir verkstad och att vi får med oss bra idéer hem. Här finns det bra möjligheter att tjäna pengar och för mig var mässan ett riktigt wake up call när jag var där sist för 2-3 år sedan. Cyklingen är så stor i Europa, säger Andreas Olsson.
Andreas trycker på om hur viktigt det är att omvärldsbevaka för att ligga i framkant. Det är också viktigt att både Destination Sundsvall och Höga Kusten destinationsutveckling följer med på mässan i Nederländerna.
- Vi måste hjälpas åt för att få en starkare platta mot den internationella marknaden, säger Andreas.
Inspireras av andra cykelsatsningar
Magnus Lidström ser positivt på mässan i Nederländerna och att vi kollar hur andra gör:
- Det är intressant att få inspiration av vad som är på gång och sno gobitar från någon annan. Det är dumt att börja från noll i vårt arbete här utan bättre att plocka inspiration från dem som kommit ännu längre i sina cykelsatsningar, säger Magnus Lidström.
Vill du också delta i cykelnätverket?
Kontakta Katarina Lundqvist, projektledare Framtidens besöksnäring, e-post: katarina.lundquist@rvn.se
Satsningen är en del i EU- projektet Framtidens besöksnäring, som är ett samarbetsprojekt mellan Destination Sundsvall, Höga Kusten destinationsutveckling och Region Västernorrland.