Skulptur i form av en naken kvinna tillverkad i patinerad brons
Curt Thorsjö, ”Venus från Rätansbyn”. Skulptur i brons, 120 cm hög. Gåva 1975. ©Curt Thorsjö/Bildupphovsrätt 2021. (Klicka på bilden för en förstoring)

Augusti 2021: ”Venus från Rätansbyn” av Curt Thorsjö

Månadens verk, augusti 2021

På en platta står en naken kvinna. Hennes hår är uppsatt i en knut. Hon håller båda händer högt ovanpå sina bröst. Hon tittar ner, hennes blick ser ut att vara fäst vid något på marken. Båda benen står stadigt på plattan men hennes överkropp svänger sig åt sidan. Hon skulle kunna göra en sådan där rörelse som görs för att väcka kroppen, tänja och töja ut den. Först åt ena sidan sen åt andra. Eller så har hon fått syn på något som tar hennes uppmärksamhet och får henne att snabbt vända sig om och titta ner.

Skulpturen är gjord i patinerad brons, som ger färg av ärgad koppar i olika skiftningar.

Konstverket är placerad på en cirka en meter hög stensockel. Eller den var. Den stod utanför entrén till Sundsvalls sjukhus och har så gjort sedan den skänktes till regionen, till invigningen av nya sjukhuset 1975. Men den blev tilltygad med åren. Av outgrundliga anledningar blev den ett flertal gånger skadad och någon gång föll den av sockeln. Därför fick Venus åka på restaurering till Stockholm och tas om hand av det anrika Bergmans konstgjuteri.

Nu är hon som ny igen men vi vill inte utsätta henne för risken att skadas där ute så nu ska hon få ny placering inomhus. Förhoppningsvis hittar vi den rätta platsen längs med ”gågatan” på sjukhuset.

Pandemin har gjort att det dröjt och denna tid som hon varit borttagen från sockeln har det ett antal gånger skrivits om henne i Sundsvalls tidning. Det senaste var en debattartikel under våren 2021 med rubriken ”Låt Venus från Rätansbyn komma in i värmen.”

Flera västernorrlänningar har hört av sig till oss på Konsthandläggningen och undrat över skulpturens plötsliga frånvaro. Var har hon tagit vägen? Varför står hon inte kvar?

Det är så roligt med engagerade medborgare som bryr sig om ”allas vår” regionala konstskatt.

Venus är kärlekens gudinna i romersk mytologi. Under renässansen blev Venus ett populärt motiv i europeiskt måleri och skulptur. Då blev det socialt accepterat att avbilda kvinnan naken. Naken var också ”Venus från Willendorf”, en liten skulptur av lera som grävdes fram i Österrike i början av 1900-talet. Den har blivit något av en ikon för förhistorisk konst och tros vara 22 000–24 000 år gammal. Efter att denna skulptur upptäcktes och namngavs har cirka 200 Venus-skulpturer kommit upp i ljuset efter arkeologiska utgrävningar i Europa.

Konstnären Curt Thorsjö har gjort ett stort antal offentliga verk runt om i landet varav flera avklädda bronsdamer. De flesta har namn, efter sina modeller kan tänkas. De heter: Eva, Karin, Ramona, Madeleine och Jeanette. Historien bakom ”Venus från Rätansbyn” står inte att finna. Var konstnären själv i Rätansbyn, den lilla orten i Jämtland, och träffade sin modell eller vad var det som gjorde att just denna skulptur blev döpt efter både byn och kärlekens gudinna?

Av ”Venus från Rätansbyn” finns ännu ett exemplar, den är placerad i Enskede, Stockholm.

Curt Thorsjö, 1922–1992, Markaryd, var skulptör och tecknare. Han utbildade sig först till träbildhuggare, därefter studerade han till slöjdlärare innan han fortsatte sina studier vid Högre konstindustriella skolan och vidare till Kungliga konsthögskolan och École des Beaux-Arts, Frankrike. Han finns representerad på Moderna museet.


Tillbaka till toppen