Februari 2022: Utan titel - Sonia Delauney Terk
Månadens verk februari 2022: Ett äldre verk inköpt redan på sextiotalet men som kan ses som tidlöst.
Verket består av en bild av former som går i varandra och täcker det mesta av papperet. Bågar- delar av cirklar, smala rektanglar, någon kvadrat. En halvmåne i rött, ett L och en del av en cirkel i brunt. Men mestadels former i grönt, blått och svart med tydliga pennstreck som målade med färgkrita. Några av de svarta formerna har heltäckande färg. I ena hörnet längst ner står bokstäverna S D spegelvända.
En färgetsning där konstnären har rispat i sten eller plåt och glömt att trycket blir spegelvänt, därav de bakvända bokstäverna. Ibland signeras tryck direkt på tryckplåten – det kan vara en upplaga som konstnären lämnar ifrån sig. Annars signeras ofta trycket efteråt. Konstnären godkänner på så vis arbetet. En del konstnärer lämnar över tryckmomentet till professionella tryckare eller till en kollega som hanterar det grafiska hantverket väl. Det är ett sätt att få ut sin konst till fler. Görs det större upplagor på flera hundra verk får grafiken en annan prislapp.
På slutet av fyrtiotalet startade en folkrörelse med syfte att få allmänheten intresserade av konst och att alla skulle ha råd att äga konst. Det var ett sätt att demokratisera konsten. Då trycktes stora upplagor av grafik upp av dåtidens konstnärer bl.a. storheter som Picasso och Delauney. Grafiken har fortfarande en viktig roll att spela och gör det möjligt, för många, att kunna köpa originalkonst. En motvikt till billiga reproduktioner.
Bladet med formerna är gjort av konstnären Sonia Delauney på 1960 talet. Trots fadäsen med felvänd signatur har hon efteråt signerat det. En upplaga på 60 blad.
Sonia Delaunay – Terk arbetade idogt med motivet av former och färger och exprimenterade med dessa för att se hur färger, former och dess rytmer spelade mot varandra och undersökte deras optiska verkan
Sonia Delaunay-Terk, föddes 1885 i Gradizk, Poltava och dog 1979 i Paris, Frankrike.
Hon utbildade sig vid Académie de la Palette i Paris och tillbringade sedan krigsåren i Spanien och Portugal och blev vid ett tillfälle anklagad för spioneri och fick sitta i husarrest. Hon återvände till Paris och öppnade en modeateljé och fortsatte sitt målande.
År 1964 blev hon den första levande kvinnliga konstnär som fick en retrospektiv utställning i Louvren. Hon tilldelades Hederslegionen 1975 för sin konstnärliga gärning. En utmärkelse som är Frankrikes förnämsta statsorden.