Tre olika bilder i en serie med en kvinna och orientaliska matta med trådar i olika riktningar.
Lena Hjelm, Trådarna I, II och III, 2020. 40x60 cm, gicleé. Inköpt 2019. ©Lena Hjelm/Bildupphovsrätt 2020.

Maj 2020: "Trådarna" av Lena Hjelm

Månadens verk, maj 2020

Tre bilder i en serie. En person står framför en matta som hänger ner i två trådar. Mattan är färgstark och har ett orientaliskt mönster. Bakgrunden är golv och vägg i olika grå nyanser. Personen har svart hår samlat i en tofs och är klädd i en orange klänning och högklackade svarta skor.

Det enda som skiljer bilderna åt är trådarna som på den första bilden hänger ner från mattan och på den andra har personen samlat ihop trådarna i sin hand och på den tredje bilden har trådarna trasslat sig hit och dit. Personen står på samma sätt hela tiden. Ingenting i bilden förändras förutom de lösa trådarna.

Bilden är stark i sin karaktär för både färgerna på mattan och klänningen i bilden har, som neonfärger, en enorm lyskraft.

Vad är det som händer på bilden då? Här är det fritt för tolkningar. Är det livets trådar som vi försöker samla ihop men som tar andra vägar än vi har förutsatt?

Att titta på ett konstverk förutsättningslöst och forma sina egna tankar kring det blir en tolkning. En kontakt mellan konstnären som gjort bilden och betraktaren. Vad betyder trådarna för mig, hur ser jag på personen? Känner jag igen mig? Inte som att ha stått framför en matta och samla ihop trådar men kanske på ett annat sätt stå framför en realitet som förändras. Som jag vill ha makt att styra. Hur ser det ut för mig, hur löser jag problemet?

Konst kan användas analytiskt. Det kan också vara just det motivet och de färgerna som drar en till sig och som tilltalar ens estetiska sinne. Kort och gott. Men för att vara intressant konst krävs den där dubbelheten även om betraktaren väljer att enbart fokusera på ytan.

Den här bildserien hänger på en förlossningsavdelning. En betraktare tolkade det som före och efter en människa fått barn. Innan barnen kommer hänger trådarna rakt ner, tillrättalagda var och en på sin plats. Sen kommer barnet och föräldrarna försöker styra upp men ingenting blir som förut. De kaotiska trådarna står då för den oförutsägbara tillvaron som blir ens verklighet i och med ett barns inträde.

Lena Hjelm, född 1951, är en Stockholmsbaserad konstnär som arbetar både med måleri och grafik. Utbildad på Konstakademin i Köpenhamn och Konsthögskolan i Stockholm.

Lena Hjelm skriver på sin hemsida:
”I mina bilder samverkar färg, yta och stoffligheten med gestalten och rummet. Människans rörelser med stegvisa förenklingar kan liknas vid en koreografs arbete med dansares kroppar i olika miljöer. ”

Giclée

Giclée har allmänt blivit en synonym för högkvalitativ bläckstråleutskrift, men är bara en beteckning på själva utskriftsmetoden. Skrivarens egenskaper och färgpigment, tillsammans med papperskvalitet avgör om trycket kan anses vara godkänt för signering. I konstvärlden börjar giclée tryck ta mer och mer plats. Det ersätter i vissa fall litografier. Giclée är ett sätt för konstnärer att kvalitativt producera verk i upplagor.

Mer om Giclée på Konsttidningen Volyms webbplats.


Tillbaka till toppen