Bildväv med siffror, en kvinna som sträcker ut sin arm genom ett galler mot några glada män i kostymer bredvid en Coca-Cola-flaska.
Eva Hallström, The fire next time. Bildväv/gobeläng, 21x67 cm. Inköpt 1969. ©Eva Hallström/Bildupphovsrätt 2020. (Klicka på bilden för en förstoring)

Juni 2020: "The fire next time" av Eva Hallström

Månadens verk, juni 2020

Två scener utspelar sig på gobelängen. Den ena är en svart man med röd tröja som sträcker sig ut genom ett galler. I bakgrunden syns höghus och fönster. Ena handen håller han på gallret den andra sträcker han fram, i handen har han en liten vit man.

På den bredvidliggande scenen syns överkropparna på tre vita män i kostymer (bland andra dåvarande president Lyndon Johnson) och en Coca-Cola-flaska med tillhörande citronskiva. Bilderna flankeras av siffror på båda sidor 1–6 i olika färger. På den fängslade mannens sida är siffrorna upp och nedvända.

Väven är gjort 1965 och aktualiseras idag när demonstrationer över hela världen genomförs för att uppmärksamma den rasism som fortfarande pågår och som krävde en svart mans liv efter ett brutalt polisingripande i USA. Idag, 50 år senare, behövs fortfarande kampen för att få stopp på den orättvisa behandling svarta får utstå.

Den här bildväven deltog i Konstinjektion II på Länsmuseet Västernorrland förra året där det visades verk ur Region Västernorrlands konstsamling och blev då också fint inramad. Den har sedan dess väntat på en ny plats i våra lokaler men får nu snabbt komma ut och påminna om den aktuella situation som råder. Konst som politik och inlägg i aktuella ämnen.

Eva Hallström, född 1939 i Helsingborg. Konstnär, etnolog och tidigare textilintendent vid Textilmuseet i Borås. Hon är utbildad i gobelängkonsten på Handarbetets Vänner i Stockholm.

Hon berättar med egna ord om tillblivelsen av The fire next time:
”Min man Bengt Lysander och vår tibetanska terrier Poppie of Lamleh hade lämnat Hola folkhögskola, där jag arbetat som vävlärare och flyttat till ett ensligt beläget hus Rota på landet utanför Eksjö.

Bengt läste James Baldwin och uppfattade hans budskap och förmåga att uttrycka rasismen i USA i klartext. Våra samtal rörde sig ofta om politik och livsvillkor. Som konstnärer kunde vi känna igen oss i utanförskap o svag ekonomi.

Jag var fascinerad över koptiska vävnader från Egypten. På Rota vävde jag först Ecce Homo ett älskande par 1965. Det var vi! Sen vävde jag "Invasionen i Grisbukten" när USA försökte ta Kuba ifrån Fidel Castro 1962. Det var första gången jag vävde efter ett svartvitt tidningsfoto. Sen komponerade och vävde jag efter att själv ha läst James Baldwin "The Fire next Time 1965”.


Tillbaka till toppen