Två personer står vid en disk, klädda i vita vårdrockar. Bänken koimmer in i bilden lite snett från vänster. Personen närmast betraktaren står med kroppen rakt mot bänken med en rondskål framför sig och vad som ser ut som ett flertal kanyler i handen. Hon tittar på sina händer. Den andra står lite vänd mot den andra med ett papper som hon håller i med båda händerna. I den ena handen har hon också en penna. Hon tittar ner på papperet. På bänken står också en hög med fyrkantiga askar. Under bänken är det mörkt. Båda personerna har lockigt halvlångt hår. Den ena brunt och den andra blont.
Gerd Aurell , ”Labbet”, grafik handkolorerad, 36 x 35 cm. Inköpt 2011. ©Gerd Aurell / Bildupphovsrätt 2023.

November 2023: ”Labbet” av Gerd Aurell

Två personer står vid en disk, båda klädda i vita vårdrockar med pennor i bröstfickorna. Bänken skärs in i bilden lite snett från vänster. Personen närmast betraktaren står med kroppen rakt mot bänken med en rondskål framför sig och vad som ser ut som ett flertal kanyler i handen. Hon tittar på sina händer. Den andra står lite vänd mot den andra med ett papper som hon håller i med båda händerna. I den ena handen har hon också en penna. Hon tittar ner på papperet. Båda har uppkavlade ärmar. På bänken står också en hög med fyrkantiga askar. Under bänken är det mörkt. Båda personerna har lockigt halvlångt hår. Den ena brunt och den andra blont.

Ett grafiskt verk utfört i torrnålsteknik. Då motivet ristas in i en plåt. Alla konturer är svarta med detaljer varsamt handmålade i färg. Hudfärg, hårfärg, vita rockar. Ett stillsamt motiv. Ett ögonblick i en vardagssituation.

Skulle kunna vara två personal från en av regionens arbetsplatser.

Kan de få välja vilken konst som ska placeras på deras arbetsplats?

I Region Västernorrlands lokaler rör sig tusentals människor varje dag, som arbetar, utbildar sig, behandlas eller besöker någon. Alla dessa människor ska känna sig välkomna och bekväma i lokalerna, därför finns policyn att det ska placeras ut konst. I nybyggnationer blir konsten redan från början i byggprocessen inkluderad och kan bli platsbunden och/eller inbyggd i arkitekturen. När det renoveras och förnyas i lokaler blir också konsten uppdaterad.

Det köps in ny konst från etablerade gallerier och konsthallar men också den äldre konsten får regelbundet tillsyn, blir omvårdad och omramad. Konsten hamnar således i ett kretslopp. Flyttas från ett ställe, tas om hand och sätts upp på nytt på ett annat ställe. Så länge konsten så att säga ”håller” i motiv och kvalitet. En del motiv har bedagats när normer i samhället förändrats. En del verk har skadats eller har gjorts av material som inte stått pall för tidens påverkan.

Konsthandläggningens ansvar är att placera ut konst i regionens lokaler och skapa goda miljöer utifrån kunskap och erfarenhet som ligger till grund för vår professionalism. Vi samtalar gärna med personal som ska arbeta i lokalerna. Vi lägger fram förslag och har dialoger. Vi reviderar och anpassar oss. Till en viss grad. Till syvende och sist är det ändå Konsthandläggarna som lägger sista handen, som har veto för konsten. Liksom varje arbetsgrupp har sina områden som de är specialiserade på så har också vi våra. Vårt uppdrag är att arbeta med samtidskonst, att se vad som bjuds idag av nutidens konstnärer, att hålla ett finger i luften och se vart det blåser.

Det ska utifrån uppdraget göras ett varsamt urval med respekt och medvetenhet om människors olikheter och erfarenhet av konst, med även blandas upp med en smula utmaning, ”visa något som ingen visste att de ville ha”. En aspekt är också att personal byts ut. Om det är tycke och smak som fått råda i urvalet av konsten kan det komma ny personal som tycker annat.

Konsthandläggningen välkomnar engagemang och initiativ från personal men det är vi, konsthandläggare, som besitter kompetensen att göra urval och ta hand om placering.

Det är vi som är satta att göra det och det är vårt ansvar.

 

Gerd Aurell född 1965 i Karlstad numera boende och verksam i Umeå.

Teckning är basen i hennes konstnärskap. När hon gick på Konsthögskolan gjorde hon figurativa, berättande bilder i torrnålsteknik. De senaste åren har mer övergått till monumentala väggteckningar och installationer med teckning. Gerd Aurell är intresserad av den performativa aspekten av teckning och vad som händer när teckningen utförs här och nu framför en publik.

Vid sidan av sitt konstnärskap arbetar hon som lektor i Fri konst vid Umeå konsthögskola. Hon är en av konstnärerna som startade det konstnärsdrivna galleriet Verkligheten i Umeå.

 


Tillbaka till toppen