Foto. På en vit vägg ovanför en mörkgrå soffa hänger tre målningar och två skulpturer. Skulpturerna är i form av fåglar.
Utsnitt av ”Dream Wasteland: endast fåglar ska flyga och det militära ska rosta – ett verk i Observatoriet: konst och liv i den kritiska zonen” Installation, Inköpt 2022. © Ylva Westerlund och Mats Adelman/ Bildupphovsrätt 2024.

Maj 2024: "Dream Wasteland” av Ylva Westerlund och Mats Adelman

”Dream Wasteland: endast fåglar ska flyga och det militära ska rosta – ett verk i Observatoriet: konst och liv i den kritiska zonen” av Ylva Westerlund och Mats Adelman

Utanför ett konferensrum på Regionens Hus i Härnösand hänger en installation av konstnärerna Ylva Westerlund och Mats Adelman. Den består av sju akvareller målade av Westerlund och tre skulpturer av Adelman. Akvarellerna föreställer rostiga metallytor, detaljrikt målade i en mjuk färgskala av grönt, rosa och rostbrunt. Det går inte riktigt att uppfatta vad det är för föremål som avbildas, men på några av målningarna syns ledtrådar så som en sprejmålad siffra eller bultar. I sällskap med målningarna hänger tre slöjdade träfåglar, även de mycket precist avbildade.

Tillsammans skapar Ylva Westerlunds akvareller och Mats Adelmans slöjdade fåglar en vidare läsning av de enskilda verken. Det blir en stark kontrast mellan fåglarna, som pratar om natur och djurliv, och målningarna som föreställer utsnitt av rostande militärfordon som hittats på ett före detta militärt övningsområde på Järvafältet. Med den gemensamma titeln ”Dream Wasteland: endast fåglar ska flyga och det militära ska rosta – ett verk i Observatoriet: konst och liv i den kritiska zonen” ger konstnärerna en ingång till installationens innebörd.

Verket har sin utgångspunkt från en promenad på Järvafältet år 2020, när covid-19 tillfälligt hade stoppat flygtrafiken över området. När flygplanen tystnade kunde fågelsång och fordonens rostande ytor framträda tydligare.

I ett samtal med Konstmuseet i Norr beskriver de upplevelsen:
”Likt djurens rörelsemönster i biotopen och stjärnornas banor över himlen kan även politiska strömningar spåras som lämningar i landskapet. Upplevelsen gav utrymme för en reflektion över olika former av förfall och den organiska nedbrytningsprocess de bevittnade gav en öppning för ett alternativt framtida scenario.”

Ylva Westerlund är född 1975 i Husum och Mats Adelman är född 1974 i Stockholm. Idag är de båda verksamma i Stockholm.


Tillbaka till toppen