Motiv av en svan och en flicka i fläta
Åsa Davidsson, I samförstånd. ©Åsa Davidsson/Bildupphovsrätt 2017.

November 2017: I samförstånd av Åsa Davidsson

November månads verk, I samförstånd av Åsa Davidsson, är ett nyinköp inhämtat precis då hennes separatutställning i Sundsvall hängts ner.

Målningen som mäter 40x40 cm är tänkt att placeras där tid att titta och reflektera finns, kanske i ett väntrum. Motivet kan ses som ett realistiskt möte mellan djur och människa men också som en drömsk sekvens hämtad ur mytens och sagans värld. Konstnären själv skriver i sin utställningstext att hon vill frammana betraktarens fantasi och minnen så att var och en kan hitta sin egen berättelse.

Motivet är en svan och en helt vanlig flicka, kanske i tioårsåldern. Hon har en okonstlad frisyr med håret i fläta och ovanpå den mörkt rosaröda tröjan eller klänningen syns en svag antydan till ett förkläde. Jag tycker mig känna igen flickan från uppväxtens skolfoton och kan utan vidare relatera till hennes lite avvaktande hållning och drömmande sätt att betrakta den stora fågeln. Flickans överkropp och ansikte i profil ställs mot en disig bakgrund, kanske en vattenyta. Ljuset, möjligen från solen, faller på svanens skimrande fjäderdräkt och utbredda ena vinge. Strax ovanför finns ett mörkare, sotigt och suddigt parti –en spegling på vattnet eller ett plötsligt uppdykande orosmoln.

Åsa Davidsson skriver ”I mitt måleri rör jag mej i gränslandet mellan olika verkligheter, minnen och fantasier. Jag väver samman dessa i landskap eller specifika platser, där flickan, som kan vara jag eller du, tittar, undrar, eller söker efter något som har skett eller sker, i eller utanför målningen.”

Tanken att flickan skulle vara en ung fågelskådare ligger inte nära till hands. Associationsbanorna leds snarare till klassisk symbolik där svanens vita fjäderdräkt, sinnebilden för renhet, lånas av guden Zeus när han vill närma sig den vackra drottning Leda. Inom bildkonsten är variationer på temat "Leda och svanen" vanligt förekommande och skildrar allt ifrån kärlek, lockelse och lust till rena övergrepp. Även sagan "Den fula ankungen" som kretsar kring en önskan och föreställning om att blomma ut, komma till sin rätt och att bli sedd och älskad utifrån sitt rätta jag, gör sig påmind. Dess tematik lever och tar sig nya uttryck, inte minst inom populärkulturen där ständigt nya varianter av ”gör om mig” och ”före-efter” präglar dramaturgin. Långt bortom sagans ursprungliga budskap –att inte döma någon efter utseendet, kan krav som påverkar barns och ungdomars föreställningsvärld, värderingar och i förlängningen självbild skapas.

Nina Tenskog

Mer information i Volyms recension av separatutställningen.


Tillbaka till toppen