Juni 2017: Fågel av Henrik Allert
Regionens samling består också av skulpturer. En del stora som står utanför entréer och dylikt, andra mindre kan få sin plats i en personligare miljö eller i en monter.
Henrik Allert keramiska verk Fågel köptes in på sjuttiotalet till dåvarande Regionteatern, den har varit omplacerad och väntar nu på en ny plats.
Henrik Allert, skulptör, föddes i Skövde 1937. Allert studerade på HDK i början av sextiotalet och fick sitt genombrott ett tiotal år senare. Redan då var det djuren som tog den största platsen i hans skapande. Ett tema som sedan hållit i sig genom alla år.
Han arbetade 1967–1968 vid Rörstrands Porslinsfabrik, varefter han startade en egen keramikverkstad norr om Skövde. I sina fria skulpturer skildrade han människors och djurs, inte minst fåglars, utsatta situation. Han har gjort ett flertal offentliga gestaltningar i kyrkor, sjukvårdsmiljöer och hos privata aktörer.
I Fågel ser vi en skulptur i stengodslerans egna färger. Fågeln ligger ner och vi ser dess fötter längst med sidorna. Den vrider på huvudet på det där karakteristiska sättet som måsar gör och med en tillsynes enkel kavlingsteknik har Allert gett sin fågel liv så vi kan känna dess intensiva, uppmanande blick.
”När Henrik Allert skapar sina skulpturer är det som han kände lerans liv och jordens rörelse som en föraning, samtidigt som han med sina egna eruptiva krafter går dessa rörelser tillmötes. Han har kunskap om lerans olika karaktärer och använder sig av dess olika färgnyanser, när hans händer som blott genom ett andetag skapar hästar, satyrer, får, fåglar, gudar och androgyner. Leran lyfter sig till ett luftens element och färgen tycks ha blåst in genom dess sprickor. Döden, livet och kärlekens metamorfoser framträder i ett arketypiskt perspektiv.”
Citat ur Elisabet Haglunds och David Björklunds text på Henrik Allerts webbsida.
Eva-Leena Skarin