Två foton av konstverk. Till höger ett tittskåp av betong. I mitten finns en gul plåtdörr. Två mörkfärgade rör går från golv till tak vertikalt bredvid dörren. Ett mörkt, fyrkantigt fönster är högst upp på dörren. Dörren är sliten, smutsig och har rostfläckar. Vänster om handtaget finns en platta med två utstickande rundlar och en platta med liknande rundel är placerat ovan handtaget. Handtaget är kraftigt och kromfärgat. Till vänster ett grafiskt blad. En dörr enkelt tecknat med svarta linjer på gul bakgrund. Den har ett runt fönster, på dess ram syns två prickar, skruvar. Den har ett handtag där skruvarna syns i överkanten av handtagsbrickan med nyckelhålet nedan. Dörren har ingen tröskel utan börjar direkt på nederkanten av papperet.
”Semesterstudie #3” av Martin Skimutis. Skulptur, blandteknik, 10 x 11 x 16 cm. Inköpt 2020. ©Martin Skimutis/Bildupphovsrätt 2022. "Dörren" av Anna-Lena Törnström. Grafik, 49 x 35 cm. Inköpt 2018. ©Anna-Lena Törnström/Bildupphovsrätt 2022.

Augusti 2022: "Semesterstudie #3" av Martin Skimutis och "Dörren" av Anna-Lena Törnström

Två gula dörrar. Två konstnärer. Samma motiv men så olika.

Den ena dörren, en plåtdörr. Det verket är en skulptur. I ett tittskåp av betong finns en fördjupning. En bit av ett rum. Golvet är ren betong, väggarna smutsbrungula och två mörkfärgade rör går från golv till tak vertikalt bredvid dörren som är placerad rakt fram. Dörren har ett mörkt, fyrkantigt fönster högst upp som täcker ca, en tredjedelsyta. En skarp linje skiljer fönsterdelen från nederdelen. Dörren är sliten, smutsig och har rostfläckar. Vid handtaget finns det en platta med två utstickande rundlar liksom en platta med liknande rundel är placerat under handtaget. Handtaget är rejält och kromfärgat. Tröskeln är hög i samma färg som väggen.

Allting är ruffigt, rått, det har fallit ner lite puts på golvet. Intrycket är att det är en källardörr på en fabrik, en dörr till ett maskinrum eller liknande.

Den andra konstverket är ett grafiskt blad. Motivet är en dörr enkelt tecknat med svarta linjer på en gul bakgrund. Dörren har ett runt fönster, på dess ram syns två prickar, skruvar. Den har ett handtag där skruvarna syns i överkanten av handtagsbrickan med nyckelhålet nedanför. Dörren har ingen tröskel utan börjar direkt på nederkanten av papperet.

Så olika tilltal men med samma motiv. En gul dörr.

Det finns ett gammalt uttryck som säger ”Inget nytt under solen” Ursprungligen dyker ordspråket upp i den gammaltestamentliga boken Predikaren:

Vad som har varit kommer att vara,
vad som har skett skall ske igen.
Det finns ingenting nytt under solen.
Säger man om något: ”Det här är nytt!”
så har det ändå funnits före oss,
alltsedan urminnes tid.

Konstnärer påverkas av allt som varit och allt som finns runt omkring. Historisk och i samtiden. De kan påverkas av andra konstnärers verk, de kan använda samma tema men resultatet blir alltid unikt. Oavsett om konstnärerna, som i fallet med den gula dörren, skulle ha använt samma tematik och till och med samma färg så skulle resultatet bli totalt olika. Även om de skulle använda samma teknik och material skulle slutresultatet ändå skilja sig åt eftersom de val som görs är tagna ur en persons unika perspektiv.

Konstnärer målar landskap, stilleben, studier av kroppar, historiska händelser, vardagliga ting och mönster. Om och om igen och ingenting är detsamma. Det sägs att varje snöflinga är unik, varje sandkorn, liksom vi människor och våra tankar.

En gul dörr är aldrig någonting nytt men varje konstverk av en gul dörr är det alltid.

 


Tillbaka till toppen