Tavla med ett abstrakt motiv av en man som står i dörröppningen på ett timrat hus omgiven av fjäll och byggnader.
Anders Sunna, ”Att vara besvärlig”, blandteknik, 62 x 94 cm. Inköpt 2014. ©Anders Sunna/Bildupphovsrätt 2021. (Klicka på bilden för en förstoring)

Februari 2021: ”Att vara besvärlig” av Anders Sunna

Månadens verk, februari 2021

Fjäll, byggnader, byggnad som fjäll, stängsel, siluetter av djur. En man står i dörröppningen på ett timrat hus. Hans ansikte är täkt av en baklava, han bär skärp om midjan och stora vantar. Landskap, svarta skyar och en uppförstorad taggtråd på blå bakgrund. Jord, vågor av snö och en mönstrad bård. Lätt att missa är två människor som sitter bredvid varandra vridna på sidan.

Är konstnären bekant, är konstnärens bakgrund och historia känd går det att läsa av ett lager till. De sittande människorna är samer i dräkter. Mannen är same, klädd i kolt med det traditionella breda bältet. Baklavan står som symbol för aktivism. Byggnaderna är Länsstyrelsen och/eller tingsrätten i Norrbotten. De vita siluetterna renar. Alla, symboler för den kamp konstnären Anders Sunnas släkt har fört i generationer. Kampen för sin renskötselrätt som togs ifrån dem när en ny rennäringslag infördes. Med stark frustration och ilska skildrar Anders Sunna den striden. Han berättar om det flera kilometer långa stängslet, som sattes upp av staten, som stängt ut familjen från renbetesmarkerna. Om de otaliga rättegångar som hållits i målet. Om förfäderna. Av fragmenten och symbolerna kan vi ”läsa” berättelsen.

Anders Sunna arbetar i en blandteknik med collage, screentryck och graffiti. Hans bilder är starkt politiska och skildrar både hans familjs och samernas livsvillkor och övergreppen de utsatts för. Tvångsförflyttningar, skallmätningar, inskränkningar och försvårade möjligheter att leva och driva sina näringar. Både i dåtid och nutid.

Konst som politiskt vapen kan ha en stark kraft. Utan ord kan innehåll utkristalliseras genom symboler och motiv med dubbla betydelser. Utan ord kan frågeställningar och realiteter föras fram i ljuset. Det har använts av konstnärer i alla tider. I känsliga lägen, i tystnadskulturer, i diktatoriska regimer har det varit ett sätt att föra fram kritik.

Samtidigt som Anders Sunna gjorde verket ”Att vara besvärlig” gjorde han också en bildsvit på samma tema som köptes in av Statens konstråd. Denna bildsvit placerades i Gällivare tingsrätt. En tingsrätt som familjen Sunna besökt många gånger i sin kamp för rättvisa. Som talesättet lyder; en bild säger mer än tusen ord. Konflikten blev visualiserad mitt framför motståndarnas ögon. För familjen Sunna kändes det som en liten seger.

Anders Sunna är konstnär och samisk aktivist född 1985 i Kieksiäisvaara, Norrbotten.

Han är utbildad på Konstfack i Stockholm och är en av konstnärerna som ska företräda Sapmi i konstbiennalen, Venedig 2022.


Tillbaka till toppen