Två tavlor. Den första tavlan föreställer en vas med blommor. Den andra tavlan föreställer en byggnad där ansikten avtecknar sig i molnen.
©Mona Nilsson/Bildupphovsrätt 2021 - © Vera Nilsson/Bildupphovsrätt 2021 (Klicka på bilden för en förstoring)

November 2021: "Anemoner" av Mona Söderberg - "Kommer med solen" av Vera Nilsson

Månadens verk, november 2021.

Två litografier:

  • "Anemoner" - Mona Söderberg - 80 x 50 cm
  • "Kommer med solen" - Vera Nilsson - 51 x 39

Ibland säger personal i vårdverksamheter till oss ” Kom nu inte hit med någon svår konst!”

Men, "svår konst", vad är det egentligen? Finns det en gemensam idé vad som är svårt?

Vem sätter reglerna för det?

Är det när vi inte ser vad det föreställer? Är det för att vi inte ser vad det är som händer på motivet eller varför det händer? Eller när vi inte kan förhålla oss själva till vad vi ser? Är det färgerna? Är det när det är svart?

"Lätt konst"… finns den? Är det en bild med former, färger, motiv som är dekorativa?

Om ordet dekorativ står att läsa: ”Dekorativ konst är konst som eftersträvar yttre formskönhet mer än innehållsdjup.”

Det betyder i så fall att när vi tittar på dekorativ konst behöver vi inte anstränga oss. Vi kan möta konstverken med en snabb blick. Hjärnan tar in kunskapen färg, form, motiv och sen kan vi gå vidare.

Andra konstverk går det inte att passera lika fort förbi. De behöver vår uppmärksamhet till fullo. Konst där vi frågar oss… Men vänta nu - vad var det där?

Någon sa: ”Konsten att släppa greppet är en svår konst” och kanske är det där begreppet svår konst kommer in. Svår konst är konst vi måste stanna upp och ge tid. Konst där vi måste släppa greppet.  Titta och ta in. Inte låta våra värderingar eller förutfattade meningar styra oss utan helt enkel enbart betrakta.

Vara som oskrivna blad, iaktta och följa med.

Först se på det vi har framför oss - Vilka färger ser vi, vilka former, vilka motiv. Först koppla bort tyckande och värderingar sedan sakta slå på hjärnans analytiska sinne. Vad mer ser jag, går det att läsa ut något mer? Vad säger informationen mig?

Ett så kallat svårt konstverk kan då ha någonting mer att säga.  Ett lager till. En frågeställning, ett igångsättande av min egen erfarenhet, mina egna kunskaper. Konsten kan få mig att tänka på något som jag varit med om, som påverkat mig känslomässigt.

Ibland kan lagren handla om att ta till oss av en teknisk skicklighet. Följa strecken på en linjeetsning eller så kan vi ta del av en enkelhet i motivet vars ide är konstverkets styrka.

Mona Lisbeth Söderberg, 1924 – 2011

Född i Gävle var målare och tecknare. Hennes konst består av interiörer och uppställningar från hemmet i en lätt naivistisk stil samt landskap och stadsbilder i det mindre formatet.

Vera Nilsson, 1888- 1979

Född i Jönköping var en svensk målare och tecknare. Hon var expressionist och målade ofta med kraftfulla penseldrag och intensiva färger. Som första kvinnan på 1900-talet blir hon invald i Konstakademin och är en av Sveriges främsta kvinnliga konstnärspionjärer.


Tillbaka till toppen