
Jonny Lundin: ”Målet är ett sömlöst europeiskt transportsystem”
2025-02-11 11:21
12-13 februari går det första Plattform Norr av stapeln i Luleå. Målet med plattformen är att stärka samplaneringen mellan Sverige, Norge och Finland för att utveckla den europeiska transportinfrastrukturen.
Plattform Norr syftar till att förenkla och förbättra gränsöverskridande transporter mellan Sverige, Norge, Finland och EU. Över 200 deltagare är anmälda, inklusive infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), hans norska motsvarighet, samt EU:s transportkorridorkoordinatorer Pat Cox och Catherine Trautmann.
- Det här är en unik sammanslutning inom transport- och infrastrukturområdet. Region Västernorrland har under lång tid arbetat fokuserat och målmedvetet för att lyfta dessa frågor högt på den politiska agendan och för att vår region ska ta en större plats och ett större ansvar, säger Jonny Lundin (C), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Västernorrland och Botniska korridoren.
För ett sömlöst transportsystem
Region Västernorrland och de andra sex regionerna som ingår i Botniska korridoren har varit en drivande kraft bakom initiativet. Målet är att skapa ett mer sömlöst europeiskt transportsystem genom att samordna angränsande länders planering och arbete.
Plattform Norr bygger på framgångsrika europeiska samarbeten som Brennerpasset och Fehmarnbälttunneln. EU är en aktiv del i samarbetet medan Trafikverket har ansvarat för förarbetet. Framöver kommer regionala aktörer från de deltagande länderna att ta över driften för att främja fortsatt utveckling av infrastruktur och transporter i regionen.
Nya Ostkustbanan – en viktig prioritering
För Region Västernorrland är Nya Ostkustbanan den bandel som är mest prioriterad i närtid, som del av den Botniska korridoren och transportkorridoren Skandinavien-Medelhavet.
- Dubbelspår på Nya Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand (Västeraspby) är inte bara vår högsta infrastrukturprioritering – det är vår högst prioriterade regionala utvecklingsfråga i Västernorrland. Det är avgörande för Västernorrland att vi får bättre möjligheter att transportera både människor och gods på ett konkurrenskraftigt och modernt sätt, säger Jonny Lundin (C), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Västernorrland och samarbetet Botniska korridoren.
Järnvägen mellan Gävle och Härnösand (Västeraspby) är ett nästan 100 år gammalt enkelspår som inte möjliggör för tunga, snabba eller långa godståg längs kusten som binder ihop norra och mellersta Sverige och Norden. Även personresor med tåg går för långsamt. Sträckan Sundsvall-Timrå-Härnösand är kanske det bästa exemplet. På denna sträcka tar en tågresa idag cirka en timme, och med ett modernt dubbelspår skulle restiderna kunna minskas till nästan en tredjedel, eller ungefär 22 minuter.
Om Plattform Norr
Det sker mycket i norra Europa nu. Det planeras för stora investeringar i alla tre länder, mycket av detta är kopplat till att stärka konkurrenskraften, säkerheten och den gröna omställningen.
- Exempel på satsningar inkluderar LKABs omställning till fossilfrihet, Northvolts batterifabrik i Skellefteå och Liquid Winds klimatneutrala bränslen i Sundsvall och Örnsköldsvik. Bara i Västernorrland är investeringar och etableringar beräknade till 120 miljarder fram till 2030. Utvecklingen av batteriproduktion sker också i Norge (Mo i Rana) och Finland (Vasaområdet). Vidare planeras för produktion av grön energi, omställningar inom pappers- och massaindustrin för bredare användning av råvaror samt utvinning av mineralfyndigheter.
- Sverige, Norge och Finland är nu alla medlemmar i NATO vilket påverkar transporterna mellan länderna.
- Detta ökar trycket och behovet av investeringar i en redan ansträngd infrastruktur. Transportlösningar måste vara effektiva och klimatsmarta för både gods- och persontrafik.
- Norra Europa står inför en omfattande expansion som kräver samordnade ansträngningar över landsgränserna. Inom EU finns särskilt utpekade transportkorridorer. Området berörs av transportkorridorerna Skandinavien-Medelhavet och Nordsjön-Östersjön.