Region Västernorrland stärker sin samverkan med Trafikverket genom samarbetet Botniska korridoren
2025-01-24 13:46
21 januari träffades Botniska korridoren och Trafikverket för att diskutera framtiden för infrastrukturen. De fokuserade på hur man kan se järnvägen som ett sammanhängande system. Målsättningen är ökad öppenhet och att hitta nya sätt att finansiera projekt, vilket är avgörande för att lösa problem med flaskhalsar på järnvägen.
- Det var ett produktivt möte med Trafikverkets chef för verksamhetsområde planering, Ulrika Geeraedts, samt direktörerna för Region Norra och Mellersta, Helena Eriksson och Rami Yones, och Mikael Sundvall, enhetschef för åtgärdsplanering i Region Norra, säger Regionala utvecklingsnämndens tillika Botniska korridorens ordförande Jonny Lundin (C).
Deltog gjorde också styrgruppen för Botniska korridoren, arbetsgruppen, Norrbotniabanegruppen och Nya Ostkustbanan AB.
Region Västernorrland har regelbunden och tät kontakt med Trafikverket Region Norra, inte minst i vår roll som planupprättare.
- Det är en styrka att kunna komplettera de redan goda relationerna och dialogen med den norra Trafikverksregionen med en dialog som fångar upp den nationella, nordiska och europeiska perspektiven med, säger strategen Henric Fuchs som också är verksamhetsledare för regionsamarbetet Botniska korridoren.
I och med den nya indelningen av Trafikverket som trädde i kraft i januari 2024 har länets högsta prioritering, dubbelspår på Nya Ostkustbanan mellan Gävle-Härnösand (Västeraspby) delats mellan två Trafikverkesregioner – Norra och Mellersta.
- Nya Ostkustbanan är inte bara Västernorrlands viktigaste infrastrukturfråga, det är vår enskilt viktigaste regionala utvecklingsfråga, säger ordförande Lundin och fortsätter: Övergripande dialoger som denna ger samtliga parter möjlighet att ta ett mer samlat grepp om våra regionala prioriteringar.
Om samarbetet Botniska korridoren
Samarbetet Botniska korridoren har funnits sedan 1990-talet men har växlat upp sitt arbete och stärkts genom åren och samlar idag landets sju nordligaste regioner som tillsammans representerar 72 procent av landets yta och hela sju procent av hela EU:s yta. Sedan 2023 leds samarbetet politiskt av Region Västernorrland samtidigt som samarbetets kansli också är organiserat på regionen.
Botniska korridoren har haft stort genomslag på europeisk nivå och ett av delmålen uppfylldes när EU beslutade förlänga transportkorridoren Skandinavien Medelhavet sommaren 2021. Tidigare sträckte sig korridoren från södra Italien till Stockholm men förlängdes sedan hela vägen upp till Luleå och vidare till Narvik och till Finland via Haparanda. Förlängningen av korridoren kvalificerar Sverige för medfinansiering vid utbyggnad av kustjärnvägen i norra Sverige, till bland annat Nya Ostkustbanan.