Frågor och svar om e-rekrytering inom Region Västernorrland
Här hittar du vanligt förekommande frågor och svar gällande Sök lediga jobb.
- Hur får jag ett nytt lösenord?
- Hur gör jag om jag får tekniska problem när jag söker jobb?
- Hur meddelar jag ny adress/e-postadress eller nytt telefonnummer?
- Hur prenumererar jag på jobbannonser?
- Hur söker jag jobb?
- Hur tar jag bort mitt användarkonto?
- Hur återtar jag ansökan?
- Hur ändrar jag uppgifter i min ansökan?
- Kan jag spara min ansökan innan jag skickar in den?
- Lösenord eller användarnamn är fel, vad gör jag?
- När får jag veta om jag har fått jobbet?
- Om du har sökt tidigare
- Varför får jag ett felmeddelande när jag ska skicka ansökan?
- Varför kan jag inte bifoga bilagor?
- Varför loggas jag ut?
-
Hur får jag ett nytt lösenord?
Upp- Logga in på Heroma: Logga in (heroma.se) och välj sedan "Glömt ditt lösenord".
- Skriv in ditt användarnamn (din e-postadress), så får du per e-post ett provisoriskt lösenord (siffror).
- Logga in med det nya lösenordet (skriv, kopiera och klistra in fungerar inte) inom 24 timmar, annars slutar det vara giltigt.
- Gå in under "Mina uppgifter" och ändra ditt lösenord till något annat än siffrorna.
-
Hur gör jag om jag får tekniska problem när jag söker jobb?
UppFörsök igen om en stund. Fungerar det inte trots att du väntat så skicka in en fråga till supporten och beskriv vad du försöker göra.
-
Hur meddelar jag ny adress/e-postadress eller nytt telefonnummer?
Upp- Logga in (heroma.se)
- Under rubriken "Mina uppgifter" kan du uppdatera dina personuppgifter.
- Glöm inte att klicka på "Uppdatera användare" för att dina nya uppgifter ska sparas.
-
Hur prenumererar jag på jobbannonser?
UppVill du inte gå in varje dag för att se vilka nya tjänster som har kommit ut så finns en prenumerationstjänst. Du kan registrera dig och få ett e-postmeddelande när annonser läggs ut inom det yrke eller yrkesområde du är intresserad av.
Gör så här:
- Logga in (heroma.se)
- Klicka på rubriken "Intresseanmälan".
- Svara på ett antal frågor.
- När sammanfattningen visas får du en fråga längst ner om du vill ha ett mail när tjänster utannonseras, bocka i rutan.
-
Hur söker jag jobb?
När du har hittat en tjänst som du är intresserad av:Upp- Klicka på annonsbenämningen. För att söka tjänsten klicka på "Sök jobbet här".
- Då kommer du in på annonsen i själva rekryteringsverktyget. Gå vidare för att söka tjänsten med knappen ”Sök tjänst”.
- Då kommer du först till en inloggningssida. Om du inte tidigare har sökt jobb i Region Västernorrland, via rekryteringsverktyget klickar du på länken "Ny användare".
- Fyll i dina inloggningsuppgifter (e-post och ange ett lösenord). Observera att vi kommer att skicka eventuella meddelanden (t.ex. bekräftelse på ansökan/intresseanmälan) till den e-postadress du väljer som användar-ID.
- Innan du klickar på "Nästa" måste du acceptera att vi får lagra dina uppgifter: Därefter fyller du i namn- och adressuppgifter. Observera att vissa uppgifter är obligatoriska (uppmärkta med röd asterisk).
-
Hur tar jag bort mitt användarkonto?
UppDina ansökningar är en inkommen handling och Region Västernorrland har skyldighet att spara ansökningar i två år. Därför kan vi inte ta bort ditt användarkonto förrän två år efter din senaste ansökan.
Du måste själv kontakta supporten för att få ditt konto raderat.
-
Hur återtar jag ansökan?
UppHar du ångrat din ansökan kan du ta bort den om inte sista ansökningsdag har passerat.
Logga in (heroma.se) och klicka på soptunnan till vänster om rubriken till den tjänst du har sökt. Ansökan försvinner inte från din vy men den markeras som återtagen.
Vill du återta din ansökan efter det att sista ansökningstid har passerat måste du ta kontakta supporten.
-
Hur ändrar jag uppgifter i min ansökan?
UppDu kan till och med sista ansökningsdag logga in och uppdatera din ansökan genom att klicka på rubriken till tjänsten och sen klicka på "Uppdatera ansökan" längst ner i annonsen.
Efter sista ansökningsdag kan du inte längre uppdatera dina uppgifter.
-
Kan jag spara min ansökan innan jag skickar in den?
UppNej, det kan du inte göra. Du kan däremot läsa i genom frågorna innan du börjar besvara dem.
-
Lösenord eller användarnamn är fel, vad gör jag?
UppKontrollera att du skrivit in rätt användarnamn (din e-postadress) och lösenord. Är lösenordet felaktigt beställ ett nytt.
Om användarnamnet inte fungerar kontakta supporten.
-
När får jag veta om jag har fått jobbet?
UppEn rekrytering kan ta olika lång tid. Men du kan alltid kontakta kontaktpersonerna som finns angivna i annonsen, om du har några frågor angående tidsplanen.
Om du inte blivit kallad till intervju kommer du att få information via ett e-postmeddelande när anställningsprocessen är klar.
-
Om du har sökt tidigare
UppOm du redan har ett användarkonto fyller du i ditt användarnamn (e-postadress) och ditt lösenord och klickar på "Logga in". Har du glömt ditt lösenord, klickar på länken "Glömt ditt lösenord".
När du är inloggad kan du fylla i ansökan. Stanna inte för länge på varje sida, av säkerhetsskäl blir du utloggad efter 30 minuter, se "Varför blir jag utloggad?".
När du svarat på frågorna visas en sammanställning och du uppmanas att kontrollera dina svar.
Om du vill ändra något tar du dig tillbaka till frågan genom att klicka på "Tillbaka".
När du är klar med din ansökan klickar du på "Skicka in". När ansökan är mottagen får du en bekräftelse via e-post: "Tack för din ansökan".
-
Varför får jag ett felmeddelande när jag ska skicka ansökan?
UppOm du får ett felmeddelande i form av ett serverfel när ansökan skickas in, beror det i regel på att dina filer inte har rätt format. Tillåtna filformat är pdf, rft, doc och docx.
Anser du att filerna uppfyller kraven och det ändå inte fungerar skicka in ansökan kan du kontakta den tekniska supporten för rekryteringsverktyget (Lediga jobb).
-
Varför kan jag inte bifoga bilagor?
UppBilagans namn får inte innehålla mer än 45 tecken. En bilaga du har sparat ner som "Anders Svenssons personliga brev – Region Västernorrland" är för långt. Mellanslag räknas som tecken.
Tillåtna filformat är pdf, rft, doc och docx. Filstorleken får max vara 5 MB. Fem bilagor kan bifogas åt gången.
-
Varför loggas jag ut?
UppDet finns en säkerhetsinställning i systemet som gör att du loggas ut om du är inloggad längre än 30 minuter. Säkerhetsinställningen finns för din skull.
Om du sitter vid en så kallad publikdator, till exempel på arbetsförmedlingen eller på biblioteket, är det meningen att du ska loggas ut automatiskt efter 60 minuter, om du skulle gå ifrån datorn och glömma bort att logga ut.
Det är bra om man redan har ett CV och ett personligt brev i en PDF-fil eller ett Word-dokument klart, innan du loggar in och söker tjänsten.