Hjälpmedelskommittén
I den överenskommelse som finns mellan Region Västernorrland och länets sju kommuner regleras uppdragsbeskrivningen för den länsövergripande Hjälpmedelskommittén.
Hjälpmedelskommittén ska i sitt arbete samverka för en jämlik, patientsäker och kostnadseffektiv hjälpmedelsförsörjning i länet. Samverkan ska ske med utgångspunkt från den gemensamma avsiktsförklaringen och utifrån hälso- och sjukvårdslagen.
Hjälpmedelskommitténs uppdrag är bland annat att
- besluta, ansvara och revidera gemensamt regelverk för individuellt utprovade hjälpmedel
- ansvara för den obligatoriska förskrivarutbildningen
- fastställa gällande sortiment efter förslag från aktuell hjälpmedelsleverantör
- besluta om ansökningar av hjälpmedel utanför fastställt sortiment via processen ordnat införande för enskild person
- i samverkan med hjälpmedelsleverantörerna följa upp och revidera processer för sortimentsarbete (in- och utfasning av produkter och metoder)
- ta till vara invånarnas synpunkter, erfarenheter och upplevelser genom samskapande och invånarinvolvering inom hjälpmedelsområdet