Särskilda råd vid förskrivning av kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Observera att råden omfattar både området kommunikation samt kognition. Detta då dessa områden ofta vidrör varandra vad gäller bedömning, val av åtgärd och eventuella hjälpmedel. När du som förskrivare läser råden bör du tänka utifrån den specifika situation du har framför dig. Råden är inte kriterier, utan ska vara stöd och tips i din bedömning. Om möjligt är det alltid bra att ta hjälp av andra yrkeskategorier för att ge en helhetsbild kring personen.
- Inlärningsprocessen kan vara lång och det krävs ofta ett långsiktigt motivationsarbete för att personen kan ha svårt med förändringar, att se helheten eller att förstå syftet med hjälpmedlet. Det kan krävas täta uppföljningar under igångsättningsfasen.
- Personens nätverk spelar en mycket viktig roll i det långsiktiga motivationsarbetet. Finns det någon i personens närhet som kan hjälpa till med inträning och användande i vardagen? Till exempel någon i omgivningen som kan byta meddelande så att en samtalsapparat är intressant och givande för personen.
- Bedöm förmågan till att initiera kommunikation, förmåga till orsak/verkan, förmåga till turtagning samt i vissa fall skriv- och läsförmåga.
- Bedöm personens kognitiva förmåga till exempel språk- och symbolförståelse, organisations- och planeringsförmåga, minnesförmåga samt initiativ- och perceptionsförmåga.
- Behöver personen kombinera auditivt stöd med ett visuellt stöd (bild) och/eller ett taktilt stöd (föremål/material)?
- Bedöm den motoriska förmågan för hantering av hjälpmedlet, till exempel trycka på knappar. Tänk på styrka och räckvidd.
- Samla information från omgivningen om personens styrkor och svårigheter.
- Räcker det att anpassa miljön och nätverkets förhållningssätt till personen?
- Kan personen klara aktiviteten med anpassade rutiner och strategier?
Att tänka på vid val av produkt
- Börja gärna med ett enklare hjälpmedel för att bedöma kommunikation, turtagning, orsak/verkan etcetera.
- Se över om brukarens behov kan tillgodoses av gratisprogram via internet till exempel bildstod.se, papunet.net, arasaac.org eller pictoselector.eu.
- Börja inlärningen i en konkret situation där personen är motiverad att använda hjälpmedlet.
- Behöver personen hjälp med tidshantering (tidsmängd och klocka)?
- Behöver personen hjälp med minne, planering och struktur (dagplanering eller över längre tid)?
- Är det ett analogt eller digitalt hjälpmedel som behövs?
- Är det ett digitalt hjälpmedel, vilka funktioner finns i personens smartphone kontra i förskrivna hjälpmedel?
- Överväg om det är viktigt för personen att hjälpmedlet är diskret.
- Behöver personen ett visuellt eller auditivt hjälpmedel eller både och?
- Behöver hjälpmedlet vara bärbart?
- Behöver hjälpmedlet fästas på rullstol eller annat hjälpmedel?
- Har personen behov av tydlig och förenklad layout?
- Har personen behov av fjärrstyrning?
Utbildning
Det är viktigt att personens nätverk kan handleda/stötta i programmeringen av hjälpmedlet. När du som förskrivare finner det lämpligt, tipsa gärna personens vårdnadshavare/god man/kontaktperson/mentor/assistent/förskole- eller skolpersonal om följande:
- generell AKK-utbildning SnAKKa.
- utbildningar gällande följande programvaror: Widgit, InPrint, Snap Core First och Communicator 5.
Utbildningarna ges via Hjälpmedel Västernorrland.