Hantering av programvaror som hjälpmedel
Information till kund/förskrivare.
Hjälpmedel Västernorrland har programvaror som hjälpmedel i sortiment. I kommunikations-kognitionsteamet för hjälpmedel arbetar vi med programvaror där innehållet kan anpassas utifrån behov inom bland annat syn, kommunikation, läs- och skrivsvårigheter och kognition. I WebSesam ser ni om hjälpmedelsprogramvarorna är försäljningsartiklar eller hyresartiklar.
Enkla hjälpmedelsprogramvaror
Med enkla hjälpmedelsprogramvaror menas programvaror som är billiga i inköp och som är så enkla att installera att det inte behövs teknikerhjälp. Dessa programvaror är försäljningsartiklar.
Önskas hjälp med installation beställs detta tillsammans med beställningen på programvaran. Detta kommer att faktureras till enhetspris på 2 arbetstimmar.
Avancerade hjälpmedelsprogramvaror
Med avancerade hjälpmedelsprogramvaror menas programvaror som är dyra i inköp, kan vara avancerade att installera och kräver utbildning till handhavaren för att kunna användas. Dessa programvaror är hyresartiklar. Observera att hyran upphör först när hjälpmedelsprogrammet är
avinstallerat hos brukaren och returnerat (meddelat) till Hjälpmedel Västernorrland. Felsökning/reparation, uppgradering och retur beställs på arbetsorder på individen.
Fjärrhjälpsprogram – TeamViewer
TeamViewer är en programvara som gör det möjligt för våra tekniker att ge brukarna snabb och enkel support och felsökning av de avancerade hjälpmedelsprogramvarorna. TeamViewer installeras på brukarens dator och med brukarens godkännande vid varje inloggning kan våra tekniker hjälpa till med felsökningar utan att behöva vara på plats hos brukaren. Finns det behov av detta kontaktar förskrivaren teknikerna för installation