Digitalt väntrum
Det digitala väntrummet är ett verktyg som underlättar samarbete mellan vårdgivare internt och i samarbete mellan region och kommunerna. Genom att använda Digitalt väntrum som tjänst kan vårdpersonal delta i säkra och effektiva videomöten, vilket sparar tid och stärker koordinering och samverkan.
Tjänsten kan användas vid olika tillfällen där vårdgivare behöver kommunicera. Till exempel konsultationstider med hemsjukvårdens sjuksköterskor och primärvårdsläkare.
Digitalt väntrum tillämpar en digital lobby vilket innebär att gästerna, exempelvis sjuksköterskor, väntar digitalt i stället för fysiskt utanför dörren på hälso- eller vårdcentral, försöka ringa eller skicka säkra mejl med längre ledtider.
Tjänsten hjälper dig som värd, exempelvis läkare, i mötet att se vem som köat längst och kan samtala med en eller flera personer i konsultationsrummet.
Genom att ha korta, kontinuerliga avstämningar skapas förutsättningar för ett verksamhetsnära arbete som är i linje med omställningen till God och nära vård. Det gör det möjligt att planera arbetet kring patienten mer effektivt, i samverkan mellan regionen och kommunerna. På övrig tid kan personalen fokusera på det kliniska arbetet med patienter. Det är också lätt för vikarier eller ersättare för ordinarie personal att koppla upp sig på mötet och hantera sina patienter.
I sommar har projektet Samverkan för påverkbar sluten vård (Region Västernorrland och Sundsvalls kommun) testat tjänsten vid utskrivningsprocessen. De har testat med avd. 2 och 24 samt kardiologen och resultatet har fallit väl ut. De har avsatta tider varje vecka och de som närvarat är fast vårdkontakt på hälso- och vårdcentraler, biståndshandläggare, kommunens sjuksköterskor, distriktssköterskor och pratorsjuksköterska på avdelningarna har varit sammanhållande.
Vilken digital plattform används?
För tjänsten används digitala plattformen för säkra videomöten, Pexip. Det är en befintlig plattform i Region Västernorrland som används för säkra videomöten, exempelvis Samordnad Individuell Plan (SIP) och andra konsultationer. Systemet är certifierat för att hantera känsliga uppgifter, vilket gör det till ett tryggt och etablerat val för vården. Den nya versionen av plattformen möjliggör skapandet av permanenta konsultationsrum, vilket förenklar återkommande möten mellan vårdgivare. Digitalt väntrum är därför ett nytt användningsområde internt inom regionen och mellan kommun/region.
Kom i gång med Digitalt väntrum
För dig som arbetar på kommunen
För att komma igång med Digitalt väntrum behöver mötet bokas av regionens personal eller privat vårdgivare med tillgång till Pexip. Kommunen får därefter en länk för att ansluta till mötet, vilket gör det enkelt att delta utan komplicerade inloggningsprocesser.
För dig som arbetar på regionen och privata vårdgivare
Beställning av ett Videomötesrum för Digitalt väntrum (fast Pexip-möte) görs via IT-Självservice Service Desk under. Du väljer
Beställningar, Webbshop IT, Artikel / Digitala möten. Det är viktigt att kryssa i rutan att det gäller Digitalt väntrum.
IT Service desk (intranat.rvn.se)
Pexip - videomötestjänst (intranat.rvn.se)
Kontakt
Om du har frågor om hur det digitala väntrummet kan användas i din verksamhet, eller om du vill veta mer om dess funktioner, kontakta Annelie Rosfjäll via e-post: annelie.rosfjall@rvn.se