Vanliga frågor och svar - LifeCare SP
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om LifeCare SP.
- Kan jag bifoga externa filer?
- Vad är "generella meddelanden"?
- Vad är "meddelande utanför vårdtillfälle"?
- Vilka ska anges som mottagare av inskrivningsmeddelandet?
- Finns det frastexter?
- Vad är en fokuspatient?
- När gör jag en inskrivning?
- Vad innebär det att registrera en patient?
- Ska jag registrera fast vårdkontakt vid inskrivning?
- Ska slutenvården erbjuda SIP?
- Kan ADL-status skrivas flera gånger?
- Hur fungerar kallelser av anhöriga till SIP?
- Vad är patientinformation?
- När ska man markera en patient som utskrivningsklar och skicka utskrivningsmeddelande?
- Är slutenvården ansvarig för att inhämta samtycke till SIP?
- Var är vårdbegäran?
- Vad kan jag se i kalendern?
- Vad innebär fältet "Läkaransvar överlämnat till" i utskrivningsmeddelandet?
- Vad betyder frågetecknet i vänstermenyn?
- Kan jag se patientens tidigare processer?
- Kan jag se alla aktiva ärenden på en enhet?
- Kan patienter med skyddad identitet hanteras i systemet?
- Hur skickas mötesinbjudan till SIP?
- Kan jag lägga till en ny enhet i en pågående process?
- Vad gör jag om en patient flyttar eller listar om sig?
- Vad innebär "Återupprätta" under "Tidigare processer"?
- Vad innebär fast vårdkontakt och vem utser den?
-
Kan jag bifoga externa filer?
UppNej, det är endast möjligt att bifoga bilagor skapade i LifeCare SP.
-
Vad är "generella meddelanden"?
UppGenerella meddelanden används inom ett pågående vårdtillfälle och används för att informera om exempelvis avdelningsbyte eller planerade SIP-möten. De är endast synliga för valda enheter inom det aktuella vårdtillfället.
-
Vad är "meddelande utanför vårdtillfälle"?
UppMeddelande utanför vårdtillfälle används utanför ett pågående vårdtillfälle och är knutet till en patient. Det kan skickas till valfri mottagare.
-
Vilka ska anges som mottagare av inskrivningsmeddelandet?
UppDet beror på vårdtillfällets kontext, men alla relevanta enheter som deltar i vården av patienten ska inkluderas. Du måste fylla i ansvarig läkare, men du kan ange ”rondande läkare” om du inte har namnet på läkaren, eller om det är olika läkare vid olika tillfällen.
-
Finns det frastexter?
UppJa, det finns "Vårdplansmallar" som fungerar likt frastexter. Dessa hittas under "Patientinformation" inom en SPU.
-
Vad är en fokuspatient?
UppEn fokuspatient markeras för att uppmärksamma särskild information. När en patient markeras visas en symbol i systemet, men det påverkar inte andra funktioner.
-
När gör jag en inskrivning?
UppEn inskrivning görs av slutenvården när en patient läggs in för vård. Patienten måste vara registrerad i systemet för att inskrivningen ska kunna genomföras.
-
Vad innebär det att registrera en patient?
UppRegistrering innebär att patienten läggs in i systemet. En patient måste först vara registrerad i systemet för att inskrivning ska kunna ske. Uppgifterna sparas i systemet.
-
Ska jag registrera fast vårdkontakt vid inskrivning?
UppNej, detta görs innan en inskrivning. Registeringen av fast vårdkontakt gör och bekräftas av primärvården.
-
Ska slutenvården erbjuda SIP?
UppNej, slutenvården kan inte erbjuda SIP. Om kallelse sker inom SPU är det den fasta vårdkontakten som ansvarar för att erbjuda och kalla till SIP. Om kallelse sker utanför SPU kan alla aktörer inom primärvård och kommun erbjuda och kalla till SIP.
-
Kan ADL-status skrivas flera gånger?
UppJa, ADL-status kan uppdateras vid behov. Tidigare historik sparas. Om man väljer att skicka med en ADL-status i utklarmeddelandet måste man skapa en ny, det är inte möjligt att bifoga en gammal.
-
Hur fungerar kallelser av anhöriga till SIP?
UppNär en SIP-kallelse skapas kan du ange vilka som ska kallas och om en kallelse ska skickas ut.
-
Vad är patientinformation?
UppPatientinformation innehåller samlad information om patienten under vårdtillfället, bl.a. planerade insatser från olika aktörer för att planera inför patientens hemgång.
-
När ska man markera en patient som utskrivningsklar och skicka utskrivningsmeddelande?
UppKriterierna regleras enligt lagen om samverkan vid utskrivning (2018) och påverkas inte av LifeCare SP.
-
Är slutenvården ansvarig för att inhämta samtycke till SIP?
UppJa, om processen inte redan är startad med en vårdbegäran där patienten lämnat sitt samtycke, måste slutenvården säkerställa att patienten lämnar sitt samtycke till informationsöverföring.
-
Var är vårdbegäran?
UppVårdbegäran skapas av kommun eller primärvård och kvitteras av sjuksköterskan inom slutenvården.
-
Vad kan jag se i kalendern?
UppKalendern visar enhetens bokade tider, t.ex SIP-möten, samordnad vårdplanering och uppföljningar.
-
Vad innebär fältet "Läkaransvar överlämnat till" i utskrivningsmeddelandet?
UppOm fältet kryssas i blir det obligatoriskt att ange en mottagare, till exempel en enhet.
Kryss i rutan innebär att läkaransvaret för patientens framtida behandling och uppföljning överförs till angiven enhet. Om nytt behov av behandling och uppföljning tillkommit under vårdtiden, där läkaransvaret vid utskrivning överförs till annan enhet, ska remiss för detta skickas samband med utskrivningen.
-
Vad betyder frågetecknet i vänstermenyn?
UppDet är en användarmanual med information om systemets funktioner. Information visas endast om du inte befinner dig på startsidan.
-
Kan jag se patientens tidigare processer?
UppJa, om vårdenheten varit involverad kan tidigare processer ses.
-
Kan jag se alla aktiva ärenden på en enhet?
UppJa, via sidan "Inneliggande patienter SPU" eller genom en rapport över pågående vårdtillfällen.
-
Kan patienter med skyddad identitet hanteras i systemet?
UppNej, dessa patienter hanteras enligt manuella rutiner för informationsöverföring.
-
Hur skickas mötesinbjudan till SIP?
UppKallelsen skickas till mottagande enhets inkorg i LifeCare SP. Det finns ingen koppling till Outlook.
-
Kan jag lägga till en ny enhet i en pågående process?
UppJa, genom att lägga till den nya enheten och skicka om inskrivningsmeddelandet.
-
Vad gör jag om en patient flyttar eller listar om sig?
UppIngen åtgärd krävs. Systemet uppdateras automatiskt via befolkningsregistret vid ny inskrivning, ny vårdbegäran eller uppdatering av personuppgifter.
-
Vad innebär "Återupprätta" under "Tidigare processer"?
UppFunktionen används för att återuppta ett vårdtillfälle som felaktigt avslutats. Om patienten insjuknar på nytt görs en ny inskrivning.
-
Vad innebär fast vårdkontakt och vem utser den?
UppDen fasta vårdkontakten ansvarar för samordning, kallelser och genomförande av SIP. Registeringen av fast vårdkontakt gör och bekräftas av primärvården. Närmaste chef på respektive enhet beslutar om vem som ska vara fast vårdkontakt för varje utskrivningsprocess.