Rapporter och analyser från Patientnämnden
Patientnämndens förvaltning tar fram rapporter om patienters och närståendes synpunkter och klagomål på vården.
I rapporterna redogörs för olika problemområden som kan identifieras utifrån synpunkter och klagomål från patienter och närstående. Det övergripande syftet med rapporterna är att de ska utgöra ett bidrag till hälso- och sjukvårdens utvecklings- och kvalitetsarbete.
2024
Äldre och vårdsökande - vad säger 70-plussarna i länet (pdf)
Var god återkom - tiderna är slut för dagen (pdf)
2023
Unga vuxna med psykisk-ohalsa analys av klagomål och synpunkter på vården under 2022 (pdf)
Vård vid psykisk ohälsa - vad klagar unga vuxna på (gemsam rapport med Ivo) (pdf)
2022
Närståendes upplevelser i vården (pdf)
Patientnämndernas gemensamma rapport om Covid-19 relaterade ärenden (pdf)
Brister i vården gör att barn som mår dåligt får vänta på hjälp (pdf)
Barn psykisk ohälsa 2021 (pdf)
2021
Patientsynpunkter gällande journalhantering i Region Västernorrland (pdf)
Bättre förutsättningar behövs för att barnens röster ska höras i hälso- och sjukvården (ivo.se)
Analys av klagomål på vård som avser barn (pdf)
Pandemin och patienterna (pdf)
Synpunkter och klagomål gällande covid-19 (pdf)
2020
Från klagomål till förbättring 2020 (Powerpoint)
Hur patienter med psykisk ohälsa upplever kontakt med vården 2020 (pdf)
Delanalys tillgänglighet 2019 (pdf)
2019
Synpunkter och klagomål i primärvården (pdf)
Barn och närståendes upplevelse av kontakt med vården (pdf)
Information och delaktighet, del av gemensam analys med IVO (pdf)