Tolkcentralen
Tolkcentralen erbjuder kostnadsfri vardagstolkning till döva, hörselskadade och personer med dövblindhet. Tolk kan beställas till alla vardagliga situationer som till exempel sjukvård, tandläkare, familjeangelägenheter och fritid. Vi arbetar enligt God tolksed och har tystnadsplikt.
Beställa tolk
Du beställer enklast tolk via vårt beställningsformulär. En så detaljerad beskrivning som möjligt av uppdraget ökar våra förutsättningar till att utföra uppdraget på bästa sätt. Skicka även med material om det finns (handlingar, deltagarlistor, program, Power point) eller kontaktuppgifter till t.ex. föreläsare. Ju mer förberedd en tolk är desto bättre kommer ditt tolkade samtal gå. Du beställer alltid tolk i den region som du är folkbokförd i, även om du önskar tolk på annan ort.
Vi ser gärna att tolken sitter på distans när det är möjligt.
Gör din beställning så fort du vet att du behöver tolk. Glöm inte att avbeställa om du inte behöver tolk.
Att tänka på
Tolkens uppgift är att möjliggöra kommunikation. Tolken kommer förmedla allt som sägs i rummet och tolkar i jag-form. Det är viktigt att du som samtalar via tolk vänder dig direkt till den person du ska prata med och inte till tolken. Du kan prata i normalt samtalstempo med naturliga pauser.
Om ni är flera personer, tala en i taget. Ställ inte frågor till tolken under pågående samtal. Tolken kan inte svara samtidigt som tolkningen pågår. Håll start och sluttid. Tolken kan ha ett annat uppdrag efteråt.
Om du är osäker på hur tolkningen ska fungera - be tolken om information innan tolkningen startar.
Akut behov av tolk?
- Vid akuta händelser utanför Tolkcentralens öppettider, kontakta 0611- 204 05
- Om du är döv/hörselskadad, ring via förmedlingstjänst: Bildtelefoni.net
- Du kan även larma SOS via SMS: 112 för tal- och hörselskadade (SOS alarm.se)
För dig som vårdgivare
Vi ser helst att det är vården som beställer tolk till sina besök, gärna innan eller samtidigt som kallelse skickas ut. Det är vårdens ansvar att säkerställa att kommunikationen med patienten blir korrekt. Att kommunicera via skrift eller närstående till patienten är inte patientsäkert. Att boka en tolk ger en säkerhet för både patient och vårdgivare.
För dig som myndighet, arbetsgivare eller annan
Många av besöken hos myndigheter eller på arbetsplatsen ingår inte i vardagstolkning och betalas av respektive myndighet/arbetsgivare. Ex) utbildningstolkning, polisförhör, besök hos socialtjänsten, arbetsmöte. Är du osäker på om ditt möte ingår kan du kontakta oss (eller Arbetsförmedlingen för frågor gällande arbetslivet) för vägledning.
Om oss
Tolkcentralen i Region Västernorrland erbjuder tolkservice till invånare i Västernorrlands län. Vi utför ca 3000 uppdrag per år.
Vi försöker så långt som möjligt att möta användarnas behov. Ibland kan det vara svårt att få tolk på grund av att många behöver våra tjänster samtidigt.
Vi arbetar enligt God tolksed (kammarkollegiet.se) och har tystnadsplikt.
Följ oss på Instagram eller Facebook för att ta del av nyheter kring bl.a. förändrade öppettider.
Våra tjänster
Teckenspråkstolkning
Personer som föds döva eller förlorar hörseln i tidig ålder har oftast teckenspråk som förstaspråk. Vi tolkar mellan talad svenska och svenskt teckenspråk
Dövblindtolkning
Personer med dövblindhet har en kombinerad syn- och hörselnedsättning. Vi tolkar med hjälp av taktilt och visuellt teckenspråk och tydligt tal. I dövblindtolkning ingår syntolkning och viss ledsagning.
Skrivtolkning och Tecken som stöd (TSS)
Personer som fått en hörselnedsättning i vuxen ålder kan få hjälp med skrivtolkning och tecken som stöd (TSS).
Vid skrivtolkning skriver tolken ner det som sägs och texten kan läsas på en skärm.
Vid TSS-tolkning förtydligar tolken det som sägs med hjälp av tecken från teckenspråket. Till skillnad från teckenspråket så följer TSS det svenska språkets grammatik.
Övriga kontakter
- BOUJT (boujt.se)- en barn- och ungdomsjour på Teckenspråk.
- Nationell kvinnojour och stöd på teckenspråk (nkjt.se) – rikstäckande organisation som arbetar med våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck, mäns våld mot kvinnor och barn samt våld mot HBTQI-personer.
- Bildtelefoni.net - Kostnadsfri förmedlingstjänst för samtal mellan personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal.
Intresseorganisationer
- Sveriges dövas riksförbund (sdr.org)
- Förbundet Sveriges dövblinda (fsdb.se)
- Hörselskadades riksförbund (hrf.se)
Lagar och riktlinjer
Några av de lagar och riktlinjer som ligger till grund för Tolkverksamheten är
- Hälso- och sjukvårdslagen 3 b § (1982:763)
- Förvaltningslagen 8 §
- Ansvars- och finansieringsprincipen
Synpunkter
Hör gärna av dig till oss för att berätta hur du upplevde vår tolkservice och vårt bemötande. Vänd dig till personen du har varit i kontakt med på 0611- 846 40 eller till enhetschef Natalie Koch.
Du kan också vända dig till patientnämnden i Västernorrland om du vill ha stöd i kontakten med oss. De kan bland annat hjälpa dig att lämna dina synpunkter. På 1177.se hittar du patientnämndens kontaktuppgifter och mer information för dig som inte är nöjd.