Rapport från vistelsen i Grez-sur-Loing november 2024
2024-12-23 15:21
Konsten att beskriva ljuset bortom vädret
Beskedet om att jag tilldelats Region Västernorrlands vistelsestipendium i Grez-sur-Loing 2024 gjorde mig oerhört glad. Som så många konstnärer före mig reste jag dit för att försöka fånga ljuset med ord och bild. Det där speciella ljus som i decennier lockat internationella konstnärer, fotografer och författare dit. En liten by 7 mil söder om Paris, där Hotel Chevillon blev en central plats för den konstnärskoloni där bland annat skandinaviska konstnärer samlades under 1800-talet. Här skulle jag då bo och gå i fotspåren av Carl och Karin Larsson, Karl Nordström, August Strindberg, Julia Beck, P S Krøyer med flera, där historiens vingslag hördes överallt – i huset, i ateljéerna, i omgivningarna. En plats som bar på ett stort konstnärligt arv – sannerligen en utmaning. Så även att skildra novemberljuset i Grez-sur-Loing. Den här tiden på året är trakten mer eller mindre ständigt insvept i fuktig dimma, konturer upplösta och ett visst dunkel råder. Som svensk är intresset för vädret en stor del av vardagens bestyr. Efter första veckan insåg jag att de dagsljusnoteringar jag trodde jag gjorde, i själva verket var väderobservationer. Det blev verkligen en utmaning att ställa om ögonen till att se bortom vädret och hitta ett sätt att beskriva ljuset utan att referera till vädret. Är det ens möjligt. Det blev en vida större men även mer intressant uppgift än jag från början föreställt mig.
Cyklade omkring i den närliggande delen av Fontainebleauskogen, en alltigenom magisk plats, och tecknade träd. I väntan på att dimman skulle lätta, ljuset öka i styrka och allt få lite mer skärpa. När mörkret lagt sig fortsatte arbetet i den ateljé jag hade tillgång till, där tankarna kunde flöda fritt och idéer formades för teckningsexperiment under vistelsens fyra veckor.
Då som nu på Hotel Chevillon uppstod intressanta, roliga och inspirerande möten och samtal med de andra stipendiatkonstnärerna. Konstnärer från Sverige och Norge som arbetar med fotografi, keramik, grafisk design/måleri, video samt författare som arbetar med olika projekt. Jag hade anlänt till en plats som jag först trott var en liten slumrande fransk by, men som visade sig vara laddad med energi och kreativitet. Det blev spännande veckor där vi fördes samman på oväntade sätt.
Kommunen bjöd in till ett möte där vi en förmiddag fick möjlighet att träffa lokalbefolkningen. Ungefär 1500 personer bor i Grez-sur-Loing, och det visade sig att förvånansvärt många är verksamma som konstnärer. Det blev ett givande och trevligt utbyte, som resulterade i nya kontakter samt en inbjudan att visa de arbeten som pågått i ateljéerna under vistelsen. Den 26 november ställde samtliga stipendiater ut på Le Prieuré, vilket är en del av nya samarbeten med stipendiater på Hotel Chevillon som startade förra året. Där presenterade vi våra pågående arbeten – foto, måleri, keramik och teckning. Visningen väckte stort intresse och lockade många besökare.
I år har även en ny utställningslokal öppnat i byn, ”La Crypt”, en spännande miljö att visa konst i. Besökte finissagen för årets utställning ”The Gateway”, som visade verk av Juliette Dumas, en skulptör från Grez/Paris, och Andrew Erdos, en amerikansk/Parisbaserad konstnär som bland annat arbetar med glasblåsning. Det blev intressanta samtal om konst, tekniker och mycket annat.
Grez-sur-Loing är definitivt en dynamisk plats som ger stor inspiration till eget arbete, stimulerande kontakter med de andra konstnärerna och fina möten med de som bor där. Efter att ha stått tomt en längre period och sedan genomgått ett större renoverings- och ombyggnadsarbete öppnade Hotel Chevillon åter 1994. Så Stiftelsen Grez-sur Loing firar 30 år i år, 2024. Att som konstnär få vara med att föra traditionen vidare i modern tappning på Hotel Chevillon, känns som ett stort privilegium.
Text och foto: Ann-Kristin Källström
Volym 2024-12-23