Foto. Ryggarna på en publik vänd mot scenen där en person, vid ett podium och dator, tittar upp mot den stora projektionsduken.
Tove Möller presenterar verket ”Bergandan, horisonten och gruvsjön”. Foto: Karin Lundqvist.

AIRY 2024 – Viktiga röster att lyssna till

2024-12-17 13:51

Sammanfattning av presentationer på Kulturmagasinet

På Kulturmagasinet i Sundsvall presenterade Region Västernorrlands kulturstrateg, Sebastian Andersson, årets AIRY-stipendiater. Halva residensperioden, fyra veckor, har redan gått men lika lång tid återstår för de juryutvalda konstnärerna. Ett residens betyder mat, boende och tillgång till välutrustad ateljé eller verkstad på en av regionens folkhögskolor, Hola i Sollefteå och Ålsta i Medelpad.

Först ut under kvällen var konstnären Elme Ämting, som berättade om sitt projekt, kopplat till regionens och Kramfors kommuns kulturarvsprogram. Projektet syftar till att lyfta fram finska och samiska barn och unga i Kramfors, där Ämting vill undersöka hur dessa grupper integrerar och påverkar varandra, både språkligt och kulturellt. Som inspiration och modell har hon använt Karin Nyhléns och Lena Sarris bok ”Äventyr i Sapmi med herr Kurt Råtta” där tretton barn från Västernorrlands sameförening har tecknat och berättat historier. Även det skånska projektet ”Romska röster”, som bygger på intervjuer med unga romer och vars ambition var att minska antiziganismen, är en inspirationskälla för Elme Ämting i det kommande bokprojektet.

Den libyska keramikern och professorn vid konstfakulteten på Kairos universitet, Marwa Zakaria Mohamed, berättar att hon också försökt fånga ohörda röster. Tillsammans med några vänner åkte hon runt i en minibuss på den egyptiska landsbygden, där de bjöd in människor att uttrycka sina innersta tankar i för dem viktiga frågor. Deras röster spelades sedan upp i bussens högtalarsystem, vilket gav dem en effektfull spridning och hörbarhet.

Marwa Zakarias keramik kännetecknas av stora organiska former, inspirerade av undervattensmiljöer hon möter under sina dykningar. För sin försörjning tillverkar hon även stora och färgstarka smycken, kanske inget dock för den blyga och diskreta att välja till sin personliga garderob!

Foto. En kvinna med förkläde arbetar med lera på ett bord i en keramikverkstad.
Marwa Zakaria Mohamed, residensstipendiat i keramik, arbetar i verkstan på Ålsta folkhögskola. Foto: Ålsta folkhögskola.

Marwa Zakaria är mycket nöjd med sin tid på Ålsta och hjälpen hon fått av läraren Emil Österholm, som varit hennes kontaktperson. Hon uttrycker en särskild kärlek till skogen och träden i det ångermanländska landskapet, så annorlunda mot Egyptens. Som ett bevis på detta har hon i lera byggt upp en hel skog av mångfärgade stammar, inspirerade av sin nya omgivning.

På Hola folkhögskola är det i år ljudkonstnären Tove Möller från Halland som är residenskonstnär. Hennes kontaktperson är läraren Björn Eriksson. Hon har i sina verk främst undersökt relationen mellan människa och natur, och fokuserat på att ge röst åt förorenade och skamligt bortglömda platser runtom i Sverige. Med motorer, datorer och förstärkare bygger hon högtalare och mikrofoner, för att försöka skifta maktförhållandena och kunna ge dem en röst.

I en installation i Borås, där textilfabrikerna under åren släppt ut mängder giftiga kemikalier i Viskan, gav hon ån en chans att få utlopp för sitt missnöje. I ett annat verk från Stekenjokk, där gruvan stängdes för 36 år sedan men nu riskerar att öppnas på nytt trots protester från samebyarna och den känsliga miljön, lät hon en sjö sjunga sorgset med Anna-Lena Lövgrens röst till 60-talsschlagern ”Why should I start growing”. De fylliga läpparna som sjunger ser kul ut, men andemeningen är såklart deppig. Denna installation, som hon kallade ”Bergandan, horisonten och gruvsjön”, balanserar mellan humor och allvar och påminner om mörka strider som ännu pågår i området.

Under sin tid som stipendiat i Västernorrland har Tove Möller gjort inspelningar från de kvicksilver- och DDT-fyllda fiberbankarna kring de gamla sågverken längs Ångermanälven. Snart kommer smakprov att finnas tillgängliga på hennes hemsida.

För sin roman ”Ingen ro om natten” tilldelades Karl Kofi Ahlqvist förra årets Katapultpris för bästa romandebut. I år har han varit AIRY-stipendiat på Hola folkhögskola med regionens litteraturkonsulent Cecilia Dahlbäck och skrivhandledaren Minna Widding som kontaktpersoner. Tidigare år har poeter valts ut men sedan förra året siktar man in sig på arbetarlitteratur. En sådan nutida arbetarroman är det Karl Kofi Ahlqvists har skrivit. Den handlar om tillfälliga gigarbeten och berättar om en svart man som i desperation säljer sex till äldre, vita kvinnor.

Som årets samiska residenskonstnär i Västernorrland har de två sameföreningarna, Noerhtenaestie och Orrestaare saemien sibrie, tillsammans med regionen utsett den samiska dansaren och koreografen Marika Rehnuvud från Idre Sameby i Norra dalarna. Hennes mål under residenset är att skapa ett samiskt scenkonstverk, som ger röst åt hennes kulturella arv.

Under en paus på AIRY-träffen tog de två representanterna från Västernorrlands sameföreningar upp det omdiskuterade panelsamtalet från den nyss avslutade bokmässan i Göteborg. Där framställdes samerna på ett förolämpande sätt som ”en elit som kontrollerar halva Sveriges yta, bromsar den gröna omställningen och hindrar folk att besöka fjällen.” Uttalandet skapade stor upprördhet, då det inte bara feltolkade situationen, utan också är kränkande mot den samiska befolkningen. Sedan 2018 är Region Västernorrland ett samiskt förvaltningsområde, med det viktiga uppdraget att stärka och främja samisk kultur.


Text: Karin Lundqvist
Foto: Karin Lundqvist, Ålsta folkhögskola.

Volym 2024-12-17

Länk till denna artikel


Karin Lundqvist, Härnösand, tidigare bibliotekskonsulent för Region Västernorrland, fil. kand. i engelska, nordiska språk, litteratur-och konsthistoria, har skrivit litteraturrecensioner och krönikor för dagspressen, facktidningen Biblioteksbladet, kulturtidskriften Provins och om konst för Volym.


Tillbaka till toppen