Två små bilar, sedda bakifrån, står parkerade. Den vänstra är blå och den högra är röd. På den röda bilens stötfångare sitter en vit måsfågel. Det ser ut som det regnar. I bakgrunden, som är mörk men skiftar i olika färger, syns en röd circel med ett kryss i.

XYLON – Ett brett spektrum av grafiska uttryck

2023-07-12 13:23

Nordingrå Konstbys galleri

Trettiotvå konstnärer från hela Sverige, alla medlemmar i XYLON, deltar med sina högtrycksverk i denna samlingsutställning i Nordingrå Konstbys galleri. Teknikerna varierar. Numera är det inte bara träsnitt utan alla sorters högtryck, som tillåts, för att få vara med i föreningen, det vill säga även verk med linoleumtryck, collage, foto, recycling och träsnitt med infärgat papper och utskärningar. En av utställarna, Åsa Andersson, har använt sig av mokuhanga, som betyder träsnitt på japanska. Samma teknik som Hokusai 1831 revolutionerade den japanska tryckkonsten med i sina ”Vyer över berget Fuji”. Hans ikoniska ”Under vågen utanför Kanagawa” är numera ett av världens mest reproducerade träsnitt.

Åsa Andersson, ”Teapot-luck”, mokuhanga.
©Åsa Andersson / Bildupphovsrätt 2023. Foto: Ida Rödén.

Om träsnittets historia kan man läsa i den intressanta broschyr, som gavs ut till Xylons 100-årsjubileum 2012. Där berättas bland annat om hur den norske konstnären Edvard Munch skickligt använde träets ådring, för att få fram bildens linje och om européernas förtjusning i det japanska färgträsnittet, som de upptäckte då Japans långa isolering bröts 1853. Även den koppargrafiska etsningen, som fick en renässans i Frankrike i slutet av 1800-talet, beskrivs, liksom den engelske tusenkonstnären William Morris stora betydelse för tryckkonsten, då han tillsammans med gravören Thomas Bewick gav ut kvalitetsböcker med illustrationer i träsnitt.

Numera arbetar grafiska konstnärer inte bara i trä, utan använder sig helt oortodoxt av plast, skär ut tryck i våtrumsmattor, mdf-plattor och gör shellackerade kartongsnitt. Även i animerad film går det att använda sig av tekniken. Maria Lagerborgs ”Ski Race”, som visades på Konstakademin 2007, består av 72 träsnitt ihopsatta till en rörlig film. Den utspelar sig under en skidtur där en rapp sportkommentator refererar loppet och på så sätt ser till att höja filmens puls.

I denna samlingsutställning finns Maria Lagerborg också med men här med ett betydligt stillsammare bidrag, ett träsnitt av ett varmt rödskimrande torn. Från närområdet kommer också Annikka Kronlid Arvidsson och Mari Vedin Laaksonen med varsina träsnitt, liksom Ulla Carin Winter med sitt stora tryck ”Flottare” och Mats de Vahl med träsnitten ”Stomme I” och ”Stomme II”. ”Stomme I” ser ut att handla om ett bygge där en taksilhuett skirt men på samma gång kraftfullt höjer sig upp över en gräsbevuxen kulle.

Hans Eliassons och Peter Sternängs färgstarka och lite underfundiga träsnitt är det lätt att med ett leende på läpparna bli stående vid. De jobbar båda i flerfärgstryck. Hans Erikssons ”Avloppsreptilen” får igång fantasin men med något skräckblandad förtjusning. En storvuxen krokodil kravlar sig mödosamt upp ur en toastol med öppen, vasstandad käft och möter fräckt betraktarens blick.

Hans Eliasson, ”Avloppsreptilen”, träsnitt.
©Hans Eliasson / Bildupphovsrätt 2023. Foto: Jonas Lundqvist.

Peter Sternäng har skickligt lyckats fånga träådringarna i blocken och fått dem att ingå i bildens motiv; i bilens glänsande lack, träekans sidor och måsarnas vita fjäderdräkt. På samma sätt som Edvard Munch använde sig av träådringen i sin konst.

Yuping Wangs träsnitt ”Våren” och Lena Blohmés linoleumsnitt ”tecken, törnen”, båda i svart tryck, fastnar även de på näthinnan med sina tydliga linjer och dekorativa motiv.

Användningsområdena är många i den grafiska konsten; affischer, flygblad, seriemagasin och även graffiti. Det är en konstform, som alltid känns avantgardistisk, har något till hälften förbjudet över sig, vill väcka engagemang. Med tryck i flera exemplar kan grafiken nå ut till många människor och även ge dem med små plånböcker möjlighet att köpa konst. Det ger en känsla av både samhörighet och framtidshopp i konsten!


Text: Karin Lundqvist
Foto: Jonas Lundqvist och Ida Rödén

Volym 2023-07-12

Länk till denna artikel

 


Tillbaka till toppen