Ulf Isacson – fotografier från ett taxifönster
2022-11-18 15:12
Det är grått. Svart. Ensamt. De arton svartvita fotografier som visas på Kulturhuset i Järpen bär på en stämning som liknar den som är utanför, en sen hösteftermiddag då mörkret börjar lägga sig. Ulf Isacsons fotografier är genomgående tagna inifrån en bil, några där fönstret är upprullat så att regndroppar speglas. Andra är suddiga, oskarpa som om de är tagna när bilen rört sig. Fotografierna är från Stockholm och titlarna visar var de är tagna och när (på sekunden) – ”Sturegatan 04:43.24”. Motiven är gatumiljöer, vägar, reklamskyltar, silhuetter av hus. Det mest framträdande är ändå svärtan, det svarta är verkligen svart, även om gråtonerna kommer fint fram liksom ljuset från lampor och fönster. Att fotografierna är printade med bläckstråleskrivare på matt papper gör att det kan bli så väldigt svart. Det är glest med levande varelser i bilderna: en hjort, en man, ett dansande par. Det folktomma och ödsliga slår an en ton, många av bilderna kunde lika gärna vara tagna här, i glesbygden.
Jag går på vernissagen, vill gärna höra fotografen berätta om sitt arbete och om utställningen. Men jag går dit med ett visst mått av skepsis, med förutfattade meningar om fotografier som ställs ut. Tycker att jag alltför ofta ser bilder tryckta på helblankt papper. Glossy. Så inte här. Till min stora glädje får Ulf Isacsons bilder stå för sig själva, enkelt upphängda med klämmor. Storleken på själva bilden är 50 x 60 och 32 x 46, alla med en vit fotopappersram. Det svarta och gråtonerna lyfts fram av kontrasten mot den vita kanten. Isacson berättar att han fascineras av mötet mellan ljus, mörker och intensitet och att han intresserar sig för detta möte är märkbart. Någon vecka innan utställningen i Järpen har Isacson släppt en bok med samma titel som utställningen. I boken finns alla fotografier som visas på utställningen samt några till. Den har liggande A4-format, svarta försättsblad, fotografier på höger sida där den motstående vita har titeln i små versaler. Åtta foton täcker hela papperet och i tre fall återfinns en av tre små seriebilder på vänster sida. Det ger en fin rytm. Boken och utställningen matchar varandra.
Ulf Isacson, "Norra Kungsvägen 23:49:42"
Ulf Isacson studerade fotojournalism på The International Center for Photography i New York på 1990-talet och har sedan dess mest frilansat. Ofta som pressfotograf. I mitten av 2010-talet behövde han göra något annat, han upplevde att han kört fast med fotograferandet. I två perioder jobbade han då som taxichaufför, han körde på nätterna. Fotografierna som nu visas är från dessa perioder. Isacson berättade att han tyckte jobbet var spännande och avkopplande. Han körde ofta på söndagskvällar, då var det mer jobb och mindre kollegor och lättare att fotografera. Han fotade inifrån bilen och undvek att fokusera på människor, det kändes inte etiskt riktigt. Titeln på utställningen ”Jag valde bort dagen” fick han från en kollega som när han skulle berätta varför han bara körde på nätterna svarade att han gradvis hade vant sig vid det och att det blev svårare och svårare att klara av dagen. Svärtan etsar sig fast, ramar in ett konstnärskap som vittnar om ömsinthet, uppmärksamhet och ensamhet.
Det är första gången fotografierna visas offentligt.
Text och foto: Eirin Marie Solheim Pedersen
Volym 2022-11-18
Eirin Marie Solheim Pedersen är norsk bildkonstnär yrkesverksam och bosatt i Sverige sedan 2007. Hon har en PhD i konstnärlig forskning från Arkitekt- och designhögskolan i Oslo (2004). Tema för hennes avhandling är teckning efter modell sett i ett kontextuellt, diskursivt och paradigmatiskt perspektiv. Hon har också studerat socialantropologi, etnologi, religionsvetenskap och filosofi vid Stockholm Universitet. Arbetar med flera olika genrer: teckning, foto, installationer, ljud och text, vävning och performance. Ordförande för Konstnärscentrum Nord 2011–2019. En av initiativtagarna till BRAK (branschdagarna för konst norra Sverige). Har varit konstkonsult för Region Jämtland Härjedalen och Åre kommun. Har skrivit i Volym sedan 2018.