Tovade fabeldjur i nygammal gestaltning
2022-01-27 17:22
A.K. Westin på Galleri Lokomotiv
Det är en känsla av överraskning, som överväldigar en, då man träder in i A.K. Westins utställning på Galleri Lokomotiv i Örnsköldsvik. Här är det konst som vet att ta plats på väggarna, utnyttja varje millimeter och ge de kala, vitmålade rummen en dämpad ton, som får även de lågmälda en chans att höras.
Meterstora, tovade motiv som är både folkloristiskt välbekanta och skräckblandat spännande – nordiskt yllebroderimönster möter science fiction-monster ur 1980-talets Alienfilmer!
Arbetet med de sju filtmattorna i utställningen påbörjades, enligt A.K. Westins presentationsblad, för över tio år sedan. Alla är tovade i ull, som hon köpt direkt från en fårbonde i närheten av där hon bor i Dalarna. Ullen har hon sedan tvättat, färgat, kardat och slutligen tovat i ett väl uttänkt mönster. De rejäla filtarna, som kan väga upp till 1,5 kg per kvadratmetern, har varierade storlekar från 110 x110 centimeter till 3 x150 centimeter. Ett styvt jobb att hantera kan jag intyga, som prövat att tova i betydligt mindre skala. Det tar tid och kräver framför allt kroppskrafter.
Utställningen ”Fabeldjur”, som enligt A. K. Westin från början var tänkt som ett humoristiskt feelgood-projekt för sf- och filtnördar, blev till ett lustfyllt sätt att blanda traditionellt konsthantverk med populärkultur. Kanske mest för att påvisa att båda uttrycken är lika mycket värda och produkter av människors fantasi och skaparlust.
De sju mattorna i utställningen presenterar kända varelser ur science fictionvärlden, som mjukt bäddats in i mönster, färger och tekniker, direkt hämtade ur svensk textilhistoria. Även afghansk mönstertradition dyker upp i en mattbård och har friskt blandats upp med amerikansk populärkultur. Det blir intressanta krockar med viss politisk udd, mycket medvetet tänkt, enligt konstnären.
Alla de sju mönstrade filtmattorna har fått sin egen bakgrundsbeskrivning med A.K. Westins personliga anteckningar om dess tillblivelse. ”Xenomorf” till exempel är inspirerad av Alienfilmen med en spindellik varelse i centrum. Filmen med den titeln var den första rymdthrillern A.K Westin vågade se, för att sedan vara fast. Xenomorffiguren omges på mattan av medeltida intarsiabroderier, ett mönster som kommer från kyrkotextilier hon hittade i Skokloster och Dalhem.
I ”Predator” har en hisklig figur från yttre rymden hoppat in och satt skräck i människorna. I filmen dyker så småningom Arnold Schwartzenegger upp och sätter stopp. Här har det omgivande mattmönstret inspirerats av yllebroderier från skånska och småländska åkdynor.
A.K. Westin, ”Predator”, tovad filt.
”Battle-cat (He-man)” har en röllakanmatta med ett hjortliknande djur och en tretåig Bäckahäst som huvudfigurer men det var b-filmen med svensken Dolph Lundgren i rollistan, som gav den omgivande mönsterbilden.
Djupt imponerad av hantverket och det fantasifulla innehållet lämnar jag A.K. Westins utställning ”Fabeldjur” med stor lust att rota fram de gamla Alienfilmerna för att kunna jämföra och kanske påminnas.
Text: Karin Lundqvist
Foto: Jonas Lundqvist
Volym 2022-01-27
Karin Lundqvist, Härnösand, tidigare bibliotekskonsulent för Region Västernorrland, fil. kand. i engelska, nordiska språk, litteratur-och konsthistoria, har skrivit litteraturrecensioner och krönikor för dagspressen, facktidningen Biblioteksbladet, kulturtidskriften Provins och om konst för Volym.
Jonas Lundqvist, Härnösand, konstnär/keramiker, gick ut Konstfack 1973, tidigare lärare på ABFs konstskola och teckningslärarutbildningen i Umeå, hemslöjdskonsulent på Region Västernorrland, har fotat genom åren, främst för Provins och Volym.