Skulptur i stengods och porslin. En byst föreställande en person med ljust ansikte och kropp/kläder skiftande i bruna och gröna nyanser. Skulpturen har inga armar. Hen tittar rakt mot betraktaren.  Bakom den syns fönster.
Torsten Jurell, ”Nüwas barn”. Glaserat stengods och porslin, 2018. Skulpturen är beskuren. © Torsten Jurell / Bildupphovsrätt 2024. Foto: Karin Kämsby.

Satir, foto och keramik

2024-10-16 12:22

Donald Boström, Robert Nyberg, Torsten Jurell

Fotojournalisten och grafiska formgivaren Donald Boström, multikonstnären Torsten Jurell och tecknaren Robert Nyberg visar foton, skulpturer och satirteckningar i en gemensam utställning hos Sundsvalls konstförening. Donald Boström och Robert Nyberg uttrycker ett starkt samhällsengagemang i sina arbeten. Torsten Jurell ägnar sej mer åt den rena konsten. Han bor sedan flera år i Kina, i porslinsstaden Jingdezhen. Det är den stad där porslinet en gång uppfanns och där har han sin ateljé.

De keramikskulpturer Torsten Jurell ställer ut behandlar tre företeelser i den kinesiska mytologin: Qilin, Sanzuwu och gudinnan Nüwas barn. Qilin är ett mytologiskt djur vars kropp består av delar från olika djur. Trots sitt ofta vilda utseende bringar Qinin lycka och lugn. Den trebenta kråkan Sanzuwu representerar solen där hon också bor. Modergudinnan Nüwa är tillsammans med sin make och bror Fuxi skapare av världen och föräldrar till mänskligheten.

Materialet i skulpturerna är stengods och porslin. Torsten Jurell har skapat dem i Jingdezhen. Resultatet är fascinerande, särskilt de som föreställer gudinnan Nüwas barn, det vill säga människorna. Med klarögd energi tar de direktkontakt med betraktaren.

Tidigare i år visades Torsten Jurells mytologiska skulpturer i Kinarummet på Halwyllska museet, tillsammans med museets samling av antik kinesisk keramik. Själv hade jag gärna velat se de uråldriga versionerna av Qilin, Sanzuwu och gudinnan Nüwas barn tillsammans med Jurells tolkningar av desamma, men får leta upp dem någon annanstans.

Robert Nybergs satirteckningar publiceras regelbundet på Aftonbladets ledarsida och i fackföreningspressen. Han började sin satiriska bana i Vietnambulletinen och fortsatte via SKP:s Gnistan till uppdrag för bland annat DN. I stort sett dagligen levererar han småironiska kommentarer till samhällsutvecklingen. Se till exempel gliringen till Sveriges tidigare överbefälhavare Micael Bydén, publicerad på Aftonbladets ledarsida 2024-02-03 under vinjetten Vilgot med texten ”Nä, om man skulle ta och starta ett litet konsultbolag!”. Eller den riktad mot regeringen om ”Eldningslagstolkningsregeringssammanträde” på samma ledarsida 2024-04-27: ”Hur ska det bli invandrarnas fel?”

En serieruta föreställandes ett möte runt ett långt bord. Överskrift: ” Eldningslagstolkningsregeringssammanträde”. En person i mötet säger: ”Hur ska det bli invandrarnas fel?”.
Robert Nyberg , ”Vilgot: Alltid skyldig”. Veckans serie av Robert Nyberg, publicerad i Aftonbladet 2024-04-27. Fine art-utskrift.

I år släppte Robert Nyberg boken ”Det är mycket nu”, formgiven av Donald Boström, som även formgivit Torsten Jurells och sina egna böcker. De är vänner och har ställt ut tillsammans en gång tidigare, för 27 år sedan. Titeln på den aktuella utställningen, ”Nyfiken”, kläckte Robert Nyberg med repliken: ”Jag tänker på nyfiken när jag tänker på er”.

Det tredje inslaget i utställningen är fotografier av Donald Boström, tagna under resor till stridshärdar och katastrofområden runt om i världen. Det är inga vanliga pressbilder som visas, bilderna är tunga och mörka med mycket djup, och har gärna poetiska övertoner, se exempelvis bilden ”Flyktingar” från det palestinska flyktinglägret Shatila i Beirut 2016. Två små killar med ryggarna mot kameran går mot ljuset i en mörk gränd i ett ruffigt område. Den ene har lagt armen om den andres axlar. Ovanför deras huvuden hänger trasiga kablar och elledningar.

Foto. Två små killar med ryggarna mot kameran går mot ljuset i en mörk gränd i ett ruffigt område. Den ene har lagt armen om den andres axlar. Ovanför deras huvuden hänger trasiga kablar och elledningar.
Donald Boström, ”Flyktingar”. Palestinska flyktingar i flyktinglägret Shatila, Beirut, Libanon 2016. Foto: Donald Boström.

Här finns också en bild på en etiopisk gerillasoldat – ”Väntan” – från 1987. Killen, säkert bara en tonåring, har en hjälm på huvudet och röker en cigarett. Ljuset ligger på halva ansiktet, några fingrar och en bit av hjälmen. Det är blicken som gör bilden omöjlig att värja sej mot, den säger att hans liv står på spel. Historien bakom bilden är att Donald Boström och en annan journalist slagit följe med tre gerillasoldater som stred mot regimen. När bilden togs gömde sej alla fem för den etiopiska armén som närmade sej.

En annan drabbande bild är ”Muren” från 2005. Den visar den 7,4 mil långa mur som Israel byggt för att skilja Västbanken från Israel. Vid muren står en kvinna. Bilden är omslagsbild till Donald Boströms bok ”Muren”, om Israel/Palestinakonflikten som kom ut på Leopard förlag 2005.

Utställningen innehåller också bilder från andra av Boströms projekt, till exempel om kvinnors reproduktiva hälsa och kaffedyrkning.

Som helhet är det en rik och spännande utställning, även om fokus ligger mer på samhällsutveckling och politik än på att ge en ren konstupplevelse.


Text: Karin Kämsby

Foto: Karin Kämsby, Donald Boström

Volym 2024-10-16

Länk till denna artikel


Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.


Tillbaka till toppen