En målning i en skogsliknande miljö, träd och trädstammar är utspridda lite här och där i olika färger och toner. Mitt i bilden står en kvinna i vad som ser ut som en folkdräkt.
Fredrik Sundqvist, ”Ca 1823”, akryl på papper. Bilden är beskuren. ©Fredrik Sundqvist / Bildupphovsrätt 2024.

Laddat och drömlikt måleri om lusten att berätta

2024-06-25 13:42

Fredrik Sundqvist på Härnösands konsthall

I Fredrik Sundqvists utställning flödar färger tillsammans med lusten att berätta. I varje bild finns en eller flera historier för ögonen att lyssna till. Blåa, turkosa, gröna toner i tunna skikt överlappar varandra och bygger upp bilderna lager för lager. Transparensen avslöjar att det finns mer bakom ytan än det som tydligt framträder. Konstnären hanterar färgerna skickligt, det är ett snudd på förföriskt måleri. Några av verken är vackra som en solig försommarmorgon.

Emellanåt tätnar färgen och täcker delar av ytan. I några av verken går de skira vår- och sommarnyanserna över till mustigt rosa, orange och brunt, vidare till mörkare blått och sedan till djupt blå och grön natt. Spänningen ökar, dramatik uppstår, som i en av de mindre målningarna ”Kväll i kurvan”. Ett ensamt hus vilket ser mer eller mindre fallfärdigt ut, står i ett dramatiskt skymningsljus som lägger en spöklik stämning över hela bygden. Himlen mörknar, träden svartnar och på vägen syns spår efter en bil som gjort en kanske lite för häftig kurvtagning. En olycksbådande ödslighet vilar över den här berättelsen, som om något otäckt är på väg att hända. Eller kan det vara en historia som vill förtälja att här händer inget alls, förutom en extra bred grussladd där borta i kurvan.

En kvadratisk målning av ett landskap. Den nedre femtedelen ser ut att bestå av ett vitblått snötäcke, den resterande övre delen en mörkblå himmel. En bit bort, till vänster i landskapet, står en person. Hen har svarta byxor och en gul jacka.
Fredrik Sundqvist, ”Allt”, akryl på MDF. ©Fredrik Sundqvist / Bildupphovsrätt 2024.

I de mindre verken uppstår en speciell laddning, både mellan natur och människa och människor emellan, samt med naturen. Ibland vet man inte om det är natur eller människor som gestaltas, som om de smälter samman med den miljö konstnären placerat dem i. Människor från olika tidsåldrar möts, vilket ger historierna en extra dimension. Som i ett av de mindre verken som heter just ”Möte”. Det verkar vara mörk kväll och kanske är det ett månsken som får trädstammarna att se nästan genomskinliga ut, hela atmosfären i målningen känns drömlikt genomskinlig. På var sida om en av stammarna står en flicka, den ena ser ut att vara från modern tid och den andra från en tid för länge sedan, att döma av deras kläder och frisyrer. Flickorna verkar ha en trevande, återhållen konversation med varandra. Motivet och den här historien glider in och ut i tid och rum, men platsen förblir densamma.

De större målningarna innehåller flera historier som konkurrerar om uppmärksamheten. Här finns en detaljrikedom som känns lockande, samtidigt som målningarna balanserar på gränsen till att bli en aning brokiga. De enskilda situationerna riskerar att tappas bort i allt annat som pågår i bilderna. Fredrik Sundqvist besitter dock en utvecklad känsla för färgernas betydelse och manövrerar sig galant igenom sina måleriska berättelser och de behåller balansen.

Att besöka utställningen ”Måleri” är som att gå på en spännande utflykt där man gång på gång upptäcker nya detaljer man inte lagt märke till från början. Här och där gömmer sig också stråk av konstnärens humor. Överraskningar väntar för den som låter blicken dröja kvar lite längre vid varje verk.

Volym 2024-06-25