En skulptur av Stefan Thunström liknande en klassisk sittande nalle. Men kroppen är ihopsydd av tygbitar i diverse färger och mönster. Den har tre öron. Två ögon i olika färg är placerade på ena sidan av huvudet. Nosen är ett bronsfärgat, böjt rör i metall. I bakgrunden skymtar andra verk.

"Konstinjektion III – Utblick"

2020-10-16 15:43

Verk av regionens konstnärer på Sundsvalls museum

På grund av coronapandemin valde Region Västernorrland att under våren 2020 stötta regionala bild- och formkonstnärer genom att köpa deras konst. Halva årsbudgeten för konstinköp, 250 000 kronor, användes. De verk som köptes in visas nu i utställningen ”Utblick” på Sundsvalls museum.

Konstnärer boende i Västernorrland bjöds in att presentera fem verk i valfri teknik. Det kom in 79 ansökningar från 46 kvinnor och 33 män. Ur ansökningarna valdes 31 verk av 26 konstnärer. För urvalet svarade konsthandläggarna vid regionens avdelning för regional utveckling, Eva-Leena Skarin och Carina Kågström.
– En del av konstnärerna var helt nya för oss, säger Carina Kågström.
Hon syftar på bland andra Zandra Högberg, fotograf i Örnsköldsvik utbildad i New York och Agneta B Lind, textilkonstnär med rötter i Backe som efter 40 år i Småland återvänt till Ångermanland.

Utställningen marknadsförs med en bild på Stefan Thunströms Sniffer, ett textilt monster som ser ut att vara släkt med någon av Emil Österholms keramikrobotar. Stefan Thunström målar även men har satt monsterskapandet i system. Hans monster är gulliga och ser mer ut som galna bebisar än någonting otäckt.
En annan skulptur i utställningen är I förstora skor av Maria Eriksson. Det är en kaxig pojke i gyllene stövlar som med armarna i kors blänger rakt upp mot himlen. Bortsett från stövlarna är han gjord i svartbränd keramik och mindre än en tvååring i naturlig storlek upptar han ändå en stor del av rummet.
Birgitta Ricklund använder symboler från den samiska kulturen i sitt skapande. Hennes strama träskulptur Silverlöv i rött representerar en tidlös estetik. Tidigare har hon bland annat gjort Härnösands stifts biskopskräkla. Hon är också verksam som möbelsnickare.

Uppe till höger syns Birgitta Ricklunds Silverlöv i rött. En skulptur hängandes på vägg. Rött stilistiskt löv monterat på en rund spegel mot blåmålad kvadratisk träskiva. Nere till vänster syns Anna Malmströms textiltryck, en dalgång i ett berglandskap i olika färger, gult, rött och mer jordiga kulörer. Himlen är grå.
Till höger: Birgitta Ricklund, Silverlöv i rött, trä. ©Birgitta Ricklund.
Till vänster: Anna Malmström, Innan regnet faller, textiltryck. ©Anna Malmström.


Ett videoverk finns med bland inköpen. Det är Printing a princess av Maria Lagerborg. Provocerad av sagan om prinsessan Tuvstarr och John Bauers illustrationer till den, låter Lagerborg prinsessan vara mer upprorisk.

Bland bildkonstverken finns både mer sofistikerade abstraktioner, som Lars Ahlströms Intense II och Samuel Anderssons Wexillum I, och verk som är mer rakt på sak föreställande. Sundsvalls egen gatumålare Erik Elmo Lindström, mannen som tecknar allt i en linje utan att lyfta pennan, har gjort akrylmålningen Kamp där två färggranna tuppar slåss mot varandra. Ännu mer finstilt är Lisbet Malm. Hon visar sin egenartade hyperestetik i Därhemma I, ett arbete där hon blandar måleri och grafik. I mötet uppstår en kollageartad bild där de i hennes arbeten återkommande husfasaderna tillsammans med några vindpinade röda växtdelar trycks ner av ett blått ihållande regn.

En oljemålning av Ivan Bergdahl. Gådeån under vårvinter. Den mörka ån slingrar som bortåt mot en skog. Runtom är det snö.
Ivan Bergdahl, Gådeån, olja. ©Ivan Bergdahl/Bildupphovsrätt 2020.


Flera av konstnärerna ägnar sig åt det mellannorrländska landskapet under olika årstider och väderlekar. Ivan Bergdahl, född 1929, är äldst av alla medverkande och har målat Gådeån i vårvinterskrud. Han bor vid Gådeån strax söder om Härnösand och under årens lopp har han målat den gång på gång under olika årstider och ur ständigt nya perspektiv. Karin Olsén Öbergs lågt hängda grafiska verk Skogen och Flingor är mer symboliska. Bilderna visar snarare tecken för skog, snö, djur och natur, än direkta avbildningar, men också en blåtonad andlös mystik. En får lust att gå in i dem.
Ett par renodlat textila verk finns med i utställningen. Anna Malmströms textiltryck Innan regnet faller fångar känslan i ett bergslandskap alldeles innan det börjar regna. Agneta B Linds bildväv En afton i Magreb I brinner av starka färger i rött och orange.

Det här är tredje gången som delar av Region Västernorrlands konstsamling ställs ut under rubriken Konstinjektion. De tidigare utställningarna ägde rum på Västernorrlands museum 2015 och 2019.
– Då visade vi uthängda verk. De här har inte placerats ut än, säger Carina Kågström.
Region Västernorrland har hängt konst i sina lokaler sedan lång tid tillbaka. Redan 1954 sa dåvarande landstingsfullmäktige ja till en motion om att köpa in konst ur egen budget. I utställningens programblad skriver konsthandläggarna: ”I vårdmiljöerna där patienter, anhöriga och personal vistas anses konsten kunna förmedla ett gott bemötande, stöd, omtanke och hopp.” Utöver inköp av konst jobbar konsthandläggarna med att inventera och vårda konstsamlingen, förse lokaler med konst och att gestalta nya miljöer.
– Enligt våra riktlinjer ska vi främja konstlivet i länet men också hela branschen och köpa in från etablerade gallerier och konsthallar, säger Carina Kågström.

Den ursprungliga planen för våren 2020 var att göra en taktil utställning där besökarna skulle få möta konsten med andra sinnen än ögonen. På grund av covid-19 fick planerna styras om och i stället blev det den nu aktuella utställningen ”Utblick”.
Den bild utställningen ger av regionens konstliv är att det spretar åt olika håll men håller sig inom givna ramar. Mycket är vackert men inga gränser överskrids, ingenting skakar om. Men det ska konsten kanske inte göra i vårdmiljöer där patienter, anhöriga och personal vistas.


Text & foto Karin Kämsby.

Volym 2020-10-16

Länk till artikel

Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.

 

 


Tillbaka till toppen