Beskrivande alt. text kommer.
Kirstie Ekelund, ”Boplats”, blyertsteckning på papper. Bilden är beskuren. ©Kirstie Ekelund / Bildupphovsrätt 2024.

Kirstie Ekelund – ett tecknat avsked

2024-11-29 17:12

Ånge konsthall

Kirstie Ekelund, sedan många år bosatt i Medelpad, är på väg att flytta härifrån. Innan dess har hon sin kanske sista utställning i det landskap vars tunga bergsformationer längs Ljungans dalgång torde ha betytt mycket för hennes konstnärliga utveckling. Tankarna går till hennes emblematiska teckningar med titlar som ”Berget” och ”Bergets tankar”.

De bilder som visas på Ånge konsthall handlar inte längre om berg. Landskapet har förändrats, vi ser yppiga regnskogar befolkade av levande varelser. På skyddade platser i den översvallande växtligheten befinner sej nakna kvinnor. Där värnas de av stora fläckiga jaguarer, varav en med ungar. Kvinnorna sover, vilar eller betraktar omgivningen.

I ett par andra bilder på temat ”Boplats” har landskapet bytt karaktär, det är inte lika tropiskt längre utan mer nordligt. Kvinnorna finns här också men de omges nu av svanar och fiskar, eller andra fåglar. På en av dem sitter en kvinna framför ett vattenfall. Fiskar och kräldjur rör sig både uppåt och nedåt vattenmassan medan ett par svanar iakttar dem. Människan ser ut ur bilden. I bakgrunden finns nakna busksnår.

Serien ”Boplats” innehåller också några mindre teckningar utan levande varelser men med kraftfull växtlighet. Det är bilder att drömma sej in i. Vem eller vilka som bor här kan vi bara gissa.

Tre teckningar ur serien ”Reservatet” visar ödsliga, gräsbevuxna landskap med en oval, vit platta centralt i kompositionen. Den liknar betongplattan på Bureplatsen vid Norra Berget i Sundsvall och skulle kunna vara en landningsplats för ufon. I en bild döljer sej svaga konturer av blommor genom allt det böljande grå.

En blyertsteckning av ett landskap. I förgrunden stora blad framför vad som kan vara en stor sten.
Kirstie Ekelund, ”Boplats”, blyertsteckning på papper. © Kirstie Ekelund / Bildupphovsrätt 2024.

Två färgglada men grafiskt sparsmakade stenlitografier med titeln ”Familjen” bryter av mot det blyertsgråa. Här har konstnären skapat sittplatser för en hel liten familj. Vänligt och inbjudande.

Utställningen omfattar 20 verk, där korta titlar som ”Boplats”, ”Reservatet”, ”Familjen” och ”Arkivet” – bjuder in till egna tolkningar och fantasier. ”Arkivet” syftar på konstnärens eget arkiv. Där har hon hämtat äldre teckningar, rullat ihop dem, placerat dem i genomskinliga lådor och hängt upp dem på väggarna i utställningslokalen.

Hon har också samlat sina gamla pennstumpar och lagt dem i genomskinliga plastkuber som ställs ut. Vi förstår att det ligger ett tidskrävande arbete och många blyertsstreck bakom teckningarna. Vartenda grässtrå ska med, varje blad och varje fiber. 


Text och foto: Karin Kämsby

Volym 2024-11-29 

Länk till denna artikel


Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.


Tillbaka till toppen