Alt. text kommer
Helena Elfgren, "Överenskommelsen", installation, papper, lim, färg. © Helena Elfgren / Bildupphovsrätt 2024.

Kaffe, stenar och trädens årsringar i en utställning om tiden och svärtan

2024-10-14 11:52

Grafikstipendiat Helena Elfgren på Galleri Lokomotiv

Helena Elfgren utsågs till grafikstipendiat vid Örnsköldsviks kollektiva konstnärsverkstad 2023. Stipendiet innefattar fyra veckors arbetsvistelse i grafikverkstaden samt en utställning på Galleri Lokomotiv. De verk som nu visas på galleriet är utvalda delar från resultatet av denna vistelse. Konstnären har använt sig av är en blandning av collografi och fotopolymer. Svärtan är påtaglig och lockande, men här finns även några verk med en kaffeton som behagligt bryter av det svarta. Utifrån element som trädstammar, stenar i olika storlekar och tvärsnitt av trädens årsringar komponeras bilderna och trycks. Om och om igen har konstnären provat nya positioner för de olika delarna, vänt och vridit, flyttat dem upp och ner, hit och dit, liknande pusselbitar som passar lite överallt. Det tillför en lekfullhet till det annars ganska allvarliga temat om bland annat vårt ursprung och tiden.

Alt. text kommer
Helena Elfgren, "Skogen och lite kaffe", collografi. (Papperet något beskuret). © Helena Elfgren / Bildupphovsrätt 2024.

Ett av verken, ”Under mina fötter”, har även fått en musikalisk dimension. Till höger sitter en QR-kod som leder till ett musikstycke av Uzi Geffenblad. Stycket heter ”Bird´s on a wire” och de fåglar som sitter på telefonledningarna högst upp i bilden representerar noterna i musikstycket. Det är en intressant bild och ett litet vackert stycke musik. Tyvärr uppstår en tveksamhet efter att ha lyssnat på det ett par gånger. Det är oklart huruvida musiken tillför bilden något – är det bilden som bidrar till musiken, eller är det helt enkelt så att båda står bäst på egna ben.

Verken är placerade på väggarna i galleriet, med två undantag. I den inre delen av lokalen hänger ett verk ned från taket och når nästan ner till golvet. ”Fritt fall” består av fem grafiska blad som har hakats i varandra. De återkommande formerna i bilderna skapar ett lodrätt flöde som får blicken att vandra fram och åter, uppifrån och ned. Det andra verket som placerats ute i rummet är en mindre installation på ett podium. Ett lite oväntat verk. Det sticker ut bland den annars så sammanhållna utställningen och väcker genast nyfikenhet. På lite avstånd ser det endast ut som en hög grönmålade stenar vilka lagts på ett podium. På nära håll växer komplexiteten i installationen. Ovanpå en hög, där lager på lager av grafiska blad med tryckta stenar lagts, har stenhögen placerats likt en börda som tynger en redan tung börda. På de gröna stenarna står pyttesmå figurer, några är utrustade med vapen och ser ut att vakta något. Två kostymklädda figurer skakar hand, var och en med en portfölj i handen. Verkets titel är ”Överenskommelsen”, här har lekfullheten blandats med en underliggande oro.

Som i en musikalisk komposition söker konstnären takten och tonen, där rytmen och samklangen mellan verken i utställningen balanseras med användandet av återkommande former. Detta ger en känsla av att Helena Elfgren arbetat med att lösa en musikalisk ekvation – och att hon till slut, efter att ha provat många möjliga lösningar, fått det att stämma.

Volym 24-10-14

Ann-Kristin Källström, född 1958 i Stockholm, yrkesverksam bildkonstnär nu bosatt utanför Kramfors. Efter konstutbildning och fortlöpande utbildning i grafiska tekniker läst fotografi/bildjournalistik. Skrivit för GrafikNytt, e-Provins och medverkar i Volym sedan 2009. Arbetar för tillfället med att ställa i ordning en ny arbetsplats/grafikverkstad i Härnösand och arbetar vidare med projektet ”Norra Sveriges inland och fjälltrakter” med stöd från Konstnärsnämnden. Se vidare på Ann-Kristin Källströms webbsida