Ina Palm – En utställning och en färd mot avlägsna öar
2024-02-02 09:51
Material, myter och madonnor på Apotekshuset
Gåtor och labyrinter, små gömda meddelanden – obegripliga för den oinvigde – dimhöljda kollage och samtidig tydlighet ryms i Ina Palms konstverk. På en rektangulär yta av golvlagda metallplattor är ”Ariadnes tråd” det första besökare möter i utställningsrummet. Den tjocka tygtråden slingrar sig över ytan, likt en mask. Omkring tyget är en röd tråd virad för att hålla det på plats. Emellanåt bryter ett rosa-lila mönstrat tyg av den annars orangea tonen i verket. Det är myten om kungadottern Ariadne som gestaltas. Ariadne gav Theseus ett ullnystan för att hjälpa honom att hitta ut ur labyrinten där Minotaurus befann sig – ett monster som Theseus dräpte, trots att han egentligen var den som skulle offras. Allt enligt den grekiska mytologin. Ariadnes tråd kan ses som en symbol för hjälp och vägledning genom svårigheter.
På väggen bakom golvinstallationen hänger Madonnan och barnet, titulerat ”Reminiscenser”. Ett skirt kollage med korsordsliknande bakgrund på en botten av tidningspapper. Runt gestalternas huvuden skimrar glorior av guld. I både Madonnans och barnets kropp och ansikte kan en läsa namnen på otaliga gudinnor från olika kulturer och trosuppfattningar. Hinduiska Sarasvati, konstens och bildningens gudinna, den romerska Pomona, trädgårdens gudinna, nordiska mytologins Eir, läkekonstens gudinna och Sekhmet, dotter till solguden Ra i den egyptiska mytologin, för att nämna några. Bilden består av delar, små ramlådor likt en variant av ett prylskåp där de olika bilderna innehåller material som veckad kartong, träpannå och en tapet. På ramens överkant pryder en spets.
Till höger om ”Reminiscenser” hänger en rostig sågklinga benämnd i förteckningen som ”Oro”, som en övergång till nästa verk bestående av två mindre målningar på separata pannåer, en med en svart svan och en med en vit svan. Helt likställda med varandra trots den svarta svanens ovanliga förekommande i naturen. Enligt konstnärens utställningstext symboliserar den svarta svanen det oförutsedda och det undermedvetna. En balans uppstår i rummet, likt yin och yang. Framför svanarna roterar långsamt ett träd, med brun stam och ljusgröna grenar. Den surrande motorn sätter hela rummet i rörelse. För att inte stöta i verket behöver jag förflytta mig, vandra runt. Det sätter även mig i rörelse.
Resan fortsätter in i utställningens bakre rum där de flyttbara väggarna tillför lager och djup. Väggarna på hjul är Apotekshusets sätt att förändra rummet och här gör de också att verken poppar med hjälp av ljussättningen. En långsmal båtlik form sticker ut i rummet. Placerad på två metallben leder den vägen – blicken – mot en mindre målning på en av de flyttbara väggarna. ”Bräcklig farkost för färd mot okända öar” rör sig mot ”Horisont” i skarp grön och orange. Stående vid vad som kan vara båtformens akter ser jag in mot den avgränsade horisonten. Lättvindigt fantiserar jag om denna okända plats. På varsin väggdel, på var sida om den lilla horisonten, hänger två större bilder. Vita och skira, tecknade på silkespapper, framträder öar som poppar upp ur en karta. Under silkespapperet skymtas tidningspapper och målningarnas ytterkanter vittnar om alla lager av papper som inryms. ”Okända öar I” och ”Okända öar II” har båda varsitt nummer skrivet i blyerts mellan öarna – 372,2. 372,5. Vad ska de betyda?
Utspridda mellan övriga verk på rummets väggar finns tre mindre bilder med titlarna ”Myt/Vit”, Myt/svart I” och ”Myt/svart II”. På cirka 15 x 15 cm stora pannåer återkommer det rutnät som minner om korsordens uppbyggnad. Öarna ses både i förgrunden och som botten i bilderna. Materialen är skira och lätta, tunga och kompakta, men de hålls samman i sitt uttryck. Det är en resa, en färd som utställningstiteln också förtäljer. Jag vet inte vart den bär, eller i vilken dimension vi befinner oss, men jag anar att den talar till något uråldrigt, djupt rotat i det undermedvetna.
Text och foto: Diana Berntsdotter Vallgren
Volym 2024-02-02
Diana Berntsdotter Vallgren, (född 1981), Umeå, har en fil. kand. i kulturanalys med inriktning entreprenörskap 2018 vid Umeå universitet, fil. kand. i konstvetenskap, Uppsala universitet 2019 samt master i konstvetenskap, Uppsala universitet 2021.