En kvinna med uppsatt hår, glasögon och mörka kläder, står med en barnvagn som det växer gräs i. Hon står framför 16 orangea stolar med ojämna ben.
Gunilla Samberg gav sin performance ”Styckevis och helt” på Kulturmagasinet i Sundsvall. © Gunilla Samberg / Bildupphovsrätt 2024.

Gunilla Samberg – Konst med uppsåt

2024-12-13 15:59

Performance och konstnedslag på Kulturmagasinet

En torsdag i december intog konstnären Gunilla Samberg från Umeå Kulturmagasinet i Sundsvall med sin performance ”Styckevis och helt”, samt tre ”konstnedslag” på olika platser i huset. Genom dessa gestaltade hon sitt konstnärskap, både i form av berättande och högläsning.

”Styckevis och helt” framfördes i programsalen. Scenen upptogs av 16 gulröda stolar med ojämnt avsågade ben. På golvet låg en mörkare röd orientalisk matta. Här fanns också en barnvagn i vilken det växte gräs. I taket till vänster hängde en svart tyllboll och till höger ett arrangemang med droppformade, virkade bollar. Som rekvisita fanns ett långt gulrött rep, representerande livets tråd.

Gunilla Samberg hade mikrofon och en pall att sitta på. Avspänt och avdramatiserat berättade hon om sin väg till konsten, barndomens smärtpunkter, hur hon som mycket ung drog från Umeå till Paris för att gå på förberedande konstskola, missade ansökningsdatumet till Konstfack och hur hon till slut blev lärare. Vid 36 års ålder bestämde hon sig för att bli konstnär.

Hon talade också om sina olika konstprojekt, de flesta kopplade till en önskan om att förbättra världen. Degas skulptur ”Fjortonårig dansös” blev utgångspunkt för utställningen ”SomKropp – till Marie och Marlene” på Umeå konsthall 2019, där hon återupprättade Degas modell, den socialt utsatta dansaren Marie Genviève van Goethem.

En bit in i föreställningen tar hon fram en svepask och ur den en röd hätta. Berättar om sin fyra år yngre syster, en konstnär som gick under på grund av missbruk. Talar också om sitt skrivande och att hon gått skrivarkurs på Biskops Arnö. Och vi får veta att barnvagnen förekommit i ett antal olika performanceverk, där gräset som växer i den symboliserar livet.

”Styckevis och helt” skapades ursprungligen 2022 i samarbete med Umeå teaterförening och har tidigare visats i Röbäck, Umeå.

Efter en paus följde så ett konstnedslag med titeln ”Tranströmer till tröst” i Sundsvalls stadsbibliotek. Här delade Gunilla Samberg med sig av hur hon kom i kontakt med poeten Tomas Tranströmer.

Flera av hennes konstprojekt innehåller skor och en dag skrev hon till några av ”sina medvandrare i livet” – Louise Bourgeois, Kristina Lugn och Tomas Tranströmer – och bad dem skicka ett par av sina uttjänta skor. Den enda som skickade några skor var Louise Bourgeois men Gunilla Samberg blev hembjuden till Tomas Tranströmer, vars dikter hon senare använde i performanceverket ”Molnskugga” (2014). I detta verk medverkade nio invandrarkvinnor genom att på sitt modersmål läsa översatta dikter av Tomas Tranströmer. Aktiviteten genomfördes på olika platser, till exempel på en tågperrong där Tranströmers dikt ”Stationen” lästes. Resultatet blev ”sublimt”, enligt konstnären. I Sundsvall lät hon nu åhörarna själva läsa korta Tranströmer-dikter högt.

Sällskapet vandrade vidare till ateljévåningen på Sundsvalls museum och programpunkten ”Ned med vapnen”. Här berättade konstnären om sitt tredelade verk ”Uppsåt” på temat demokrati och transparens, skapat för Uppsala stadshus. I en av delarna, med titeln ”Anslag” (2021), har hon satt upp skyltar med citat på den cylinder som försörjer stadshuset med frisk luft. Bland annat citeras fredsaktivisten Bertha von Suttners slagord ”Ned med vapnen!”. Gunilla Samberg skriver korta essäer om citatens upphovsmän och passade nu på att läsa upp sin essä om Bertha von Suttner.

Det sista konstnedslaget ägde rum i Kulturmagasinets kafé, där Samberg framförde en essä om författaren och feministen Elin Wägner. Citatet av Elin Wägner som använts i konstverket i Uppsala lyder: ”Vi är alla ömtåliga som ägg. Man är ett ägg bland ägg.”

Som helhet var Gunilla Sambergs ”Yttringar” en omfattande aktivitet som pågick i tre timmar, där konstnären delade med sig av sina erfarenheter och sin konstnärliga utveckling. Samtidigt känns Sundsvalls museums utbud av nyskapade konstutställningar tunt. Kanske är det billigare att låta konstnärer prata om sin konst i stället för att ställa ut den.


Text och foto: Karin Kämsby

Volym 2024-12-13 

Länk till denna artikel


Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.


Tillbaka till toppen