En knallblå och vilt blängande varelse med rödlackerade klor på kritvita händer, som kravlar runt på en fluffig tuftad matta i bruna nyanser. En röd kedja går från den ut ur bild.
Fanny Schwartz, ”Maran”, nåltovad på tuft. Verket är beskuret.

Fanny Schwartz: En värld av nåltovade väsen

2025-03-20 12:42

Kramfors konsthall

TATUERING & TEXTILKONST står det på Fanny Schwartz rosaröda visitkort med hemadress nära Älvsborgsbron i Göteborg. Som konstnär med pondus bär hon själv på snygga, egengjorda tatueringar, och när hon visar runt bland de stora, nåltovade varelserna i starka, klara färger, förstår man snabbt att hon är ett proffs. Dessa verk visas just nu och några veckor framåt på konsthallen i Kramfors.

Nåltovning är ett gammalt hantverk där man med hjälp av speciella nålar samlar ihop fibrerna i ullen genom att upprepade gånger sticka ner nålen i kardfloret (tunt kardat ull). Det ligger på skumgummiplattor vilket gör att fibrerna hakar i varandra, tovar ihop sig och kan formas till önskade figurer. Det krävs både styrka i nyporna och tålamod, tänker jag som novis, när jag betraktar skulpturernas täta pälsar.

Fanny Schwartz blev vald till 2023 års Höga Kusten-stipendiat för sin ”… förtrollande berättarteknik,” som med färg och form ”lockar in oss i en värld full av förundran…,” skrev juryn i sin motivering. Förundrad blir man, och för mig personligen väcks en känsla av sagans Alice i Underlandet bland alla dessa meterhöga, fantasifulla fabeldjur.

Extra stark är känslan av att vara i en fantasivärld förstärks då man står intill den rödögda ”Försökskaninen”, som inte har ett rejält fickur i sin hand, utan istället en bit prinsesstårta. Inte verkar han så stressad heller, som den vita kaninen Alice möter i sagan, utan ser mer ut som en godmodig vägvisare in till en annan värld – till Fannys Underland, fylld av vilda väsen och gäckande gestalter.

En skulptur som står på en fluffig röd matta. Det är en vit kanin med långa öron, röda ögon, röd jacka med gula detaljer och svarta och blå skor. I sin vänstra hand håller den en bit prinsesstårta.
Fanny Schwarz, ”Försökskaninen”, nåltovad.

Den röda tråden eller, som här i utställningen, den röda kedjan, går från ”Försökskaninen” över till ”Maran” – en fantastiskt knallblå och vilt blängande varelse med rödlackerade klor på kritvita händer, som kravlar runt på en fluffig tuftad ullmatta i flera nyanser av brunt. Kedjan virar sig vidare och avslutas runt fågeln ”Sigrid”, som står på ett ben och ser med sin kraftfulla, gula näbb ganska stolt och nöjd ut. Hon har ju en gång räddat en liten flicka.

Fanny Schwarz berättar om en avgörande händelse i sitt liv: som elvaåring trillade hon ner från ett högt träd och förlorade medvetandet. När hon så småningom vaknade upp var hon övertygad om att det var den stora fågeln ”Sigrid” som räddade henne tillbaka till livet och skyddade henne från den övernaturliga ”Maran”, som enligt folktron sätter sig på sitt utvalda offers bröst och orsakar kvävningskänslor och svår ångest. Efter den hemska upplevelsen bär Fanny ett ärr i pannan. Ett likadant ärr har ”Försökskaninen” som hon därför känner extra för och ser som sitt alter ego.

Hela skulpturgruppen innanför den sammanhållande röda kedjan ingick i Fanny Schwarz examensarbete på HDK-Valand i Göteborg. Även de övriga nåltovade varelserna i utställningen kom till under hennes studietid. Alla skulpturerna i utställningen har en QR-kod, som ger besökaren möjlighet att fördjupa sig ännu mer i vars och ens tillkomsthistoria.

Numera är Fanny Schwarz delägare i studio 33 Röda Hästar i Göteborg och med sitt företag Fannys Nålmakeri fortsätter hon jobba med både ull som tovas in i skumgummi till konstverk och bläck som sticks in i huden på hennes kunder. Båda yrkena kräver precision och skicklighet, i Fanny Schwarz fall även fantasi och en stor portion humor.


Text och foto: Karin Lundqvist

Volym 2025-03-20

Länk till denna artikel


Karin Lundqvist, Härnösand, tidigare bibliotekskonsulent för Region Västernorrland, fil. kand. i engelska, nordiska språk, litteratur-och konsthistoria, har skrivit litteraturrecensioner och krönikor för dagspressen, facktidningen Biblioteksbladet, kulturtidskriften Provins och om konst för Volym.