
Ett måleri bortom landskapet
2025-03-11 15:17
Anna Renström, Ånge konsthall
Konstnären Anna Renström ställer ut 63 små, runda abstrakta målningar i Ånge konsthall. Längs den böjda väggen i den bananformade konsthallen hänger målningarna i tre rader, med 21 bilder i varje. Det hela lyfts av två stora vepor i kartong, som speglar de abstrakta mönstren och dova färgtonerna från de små målningarna.
Enligt Anna Renströms presentation är bilderna ”inspirerade av landskapets färger under olika årstider”. Kanske målades bilden som skiftar i vitt och rosa en tidig vårdag, medan de mörkare, dova verken fångar det murriga i november. Må så vara men samtidigt är det fritt fram för betraktaren att lägga in sin egen tolkning, att gå in i bildernas tredimensionella världar och möta sina egna föreställningar, sina egna minnen. Här finns målningar som låter en vandra i dunkelt gröna skogar, dyka i grönblåskimrande insjöar, känna doften av nyligen avverkad skog eller uppleva hettan en varm sommardag.

Det handlar om frigörelse. I det här måleriet har Anna Renström lämnat det fotorealistiska avbildandet av landskapet för att i stället tolka dess färger och stämningar i egna, mer abstrakta, visuella uttryck. Det hela är utfört med stor konsekvens, med en närapå manisk ambition att bryta sej loss och finna någonting annat. Utställningen är ett lysande exempel på en konstnär som valt att gå sin egen väg för att utveckla och hitta nya uttrycksmöjligheter.
Hela projektet har tagit ett par år att genomföra. Arbetet har utförts på lediga stunder, parallellt med offentliga gestaltningsuppdrag. De collageliknande bilderna är målade på björkplywood och har en diameter på två till tre decimeter. Varje ojämn form har Anna Renström själv sågat ut med en bandsåg. På träet har hon lagt ett lager av vinylfärg och sedan ritat med kol varpå hon målat med oljefärg. Slutfasen i olja har målats på en enda dag, för att uppnå den omedelbarhet i uttrycket som inte går att upprepa. Färgtonerna är matta och ofta, men inte alltid, mörka.
Utställningen i Ånge har kommit till genom konstnärens eget initiativ. Hon kontaktade själv Ånge kommun för att ställa ut i konsthallen. Ingen konstförening är involverad och kommunen verkar inte ha engagerat sig i projektet. I skrivande stund finns det ingen information om utställningen på kommunens hemsida och marknadsföringen inför vernissagen verkar ha uteblivit.
Denna kompletta likgiltighet – att inte ens orka lägga ut information om en pågående utställning i konsthallen på den plats på kommunens hemsida som är avsedd för konsthallen – får mej att ifrågasätta syftet med Ånge konsthall. Jag kan inte tänka mig att avsikten är att kränka seriöst arbetande konstnärer, men detta blir ändå resultatet eftersom kravet att de ska sköta sin marknadsföring själva är orealistiskt. En konstnär som är främling på orten behöver få hjälp med marknadsföringen av folk som har lokalkännedom och kontakter.
Anna Renström, som växte upp i Bollstabruk, har varit verksam i Edsäter, Nordingrå, sedan år 2000. Hon är utbildad på konsthögskolan i Umeå samt förberedande konstskolor i Sundsvall och Stockholm. År 2024 tilldelades hon Grafström-Sandqvistska fondens stipendium för andra gången.
Text och foto: Karin Kämsby
Volym 2025-03-11
Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.