Ett långt collage, veckat, som ett dragspel sitter på en vit vägg. En mängd av annonser, bilder och texter laserade i främst blåa toner.
Robert van Bolderick,”Long Day”, collage i blandteknik på akvarellpapper. ©Robert van Bolderick/Bildupphovsrätt 2025.

Collage av en samling glamorösa filmstjärnor från förr

2025-01-27 12:04

Robert van Bolderick på Kramfors konsthall

På loppisar och bortglömda vindar i ödehus kan man ibland hitta buntar av gamla, fuktiga veckotidningar från förr. Eleganta kvinnor i den tidens frisyrer, makeup och modehuskreationer ser med småleende och förföriska blickar ut mot oss, beundrande tidskriftsläsare. 60-talets stora stjärnor, som Brigitte Bardot, Elizabeth Taylor, Jacqueline Kennedy, Jane Fonda, Audrey Hepburn och Ingrid Bergman, går att urskilja på Robert van Boldericks collagebilder, där de en gång så åtråvärda och eleganta ikonerna stelnat i tidens frusna poser.

Robert van Bolderick, som tillsammans med sin sambo Kerstin Paillard under några år rustade upp och drev Redsheep Gallery i Klockestrand, har nu med sin konst intagit väggarna i Kramfors konsthall. Här visar han collage av urklipp från modemagasin och veckotidningar, som han klistrat upp på akvarellpapper och sedan omslutit i en färgyta av akryl, gouache, tempera, bläck och kol. Han verk präglas ofta av en förkärlek för blå nyanser, och ibland tycks filmstjärnorna och annonserna för deras skönhetsprodukter drunkna i ett virvlande och lätt disigt hav av blågrågröna vågor.

Senaste utställningen på Redsheep Gallery var en överdådig och färgstark visning av den vildsinte konstnären Max Book. Där var det bland annat collagen med de urklippta isprinsessorna som drog till sig blickarna, och det är tydligt att både han och Robert van Bolderick delar en viss förtjusning för collageteknik; klippa och klistra och sedan låta klippen omslutas av färgsjok. Men där Max Book arbetar med tjocka färgskikt, är Robert van Boldericks färgpåläggning tunn och försiktig. Hans val av akvarellpapper som botten ger dessutom ett sprödare uttryck än den robusta basen i Max Books verk.

”Long Day”, titeln på utställningen, är också titeln på ett långt collage, veckat, som ett dragspel. Här dyker ett flimmer av tidskriftannonser upp. I mittdelen går det att, med lite ansträngning, urskilja reklamen för en dammsugare – en elegant kvinna visar oss hur det ska gå till – samt annonser för hårvatten. Denna del av verket återkommer även i vernissageaffischen.

Ett collage i stående format med svart ram. Foton, utklippta och utrivna från tidningar, föreställandes filmstjärnor är fastsatta på ett akvarellpapper. Bakgrunden är diffust blågråaktig i olika toner och påminner om ett landskap.
Robert van Bolderick, “Filmstars III”, collage i blandteknik på akvarellpapper. ©Robert van Bolderick/Bildupphovsrätt 2025.

Men det är i verken ”Filmstars I, II och III” som de undersköna filmstjärnorna är samlade. Ingrid Bergman strålar i centrum i första verket, Elizabeth Taylor intar platsen på andra, och Brigitte Bardot är den självklara mittpunkten på den tredje. I ”The Look” står också skönhet och reklam i centrum, men här är färgvalet mer åt det jordnära hållet. En kvinna visar upp sin renrakade armhåla och en kortklippt blondin ler vackert mot oss. Kanske har hon just borstat tänderna med en viss tandkräm.

Robert van Boldericks CV uppvisar ett imponerande antal utställningar och konstmässor världen över, där han ställt ut på allt från konsthallar och museer till ambassader och företag. Förutom sin utbildning på konstskolor har han också studerat vid Kulturamas filmskola i Stockholm, vilket kanske förklarar hans starka intresse för 60-talets välkända filmstjärnor.


Text och foto: Karin Lundqvist

Volym 2025-01-27 

Länk till denna artikel


Karin Lundqvist, Härnösand, tidigare bibliotekskonsulent för Region Västernorrland, fil. kand. i engelska, nordiska språk, litteratur-och konsthistoria, har skrivit litteraturrecensioner och krönikor för dagspressen, facktidningen Biblioteksbladet, kulturtidskriften Provins och om konst för Volym.


Tillbaka till toppen