Billgren och Uhlinder i en utställning fylld av lekfullhet och allvar
2023-12-18 14:08
Härnösands konsthall
BU, Helene Billgren och Stefan Uhlinder, inspireras av varandras konstnärskap och har arbetat tillsammans av och till sedan mitten av 80-talet. I den här utställningen har BU valt att visa övervägande egna arbeten och endast två gemensamma verk. Screentryck, grafik, teckning och måleri har i flertalet bilder och objekt kombinerats på olika sätt. Med en fascinerande och genomtänkt lekfullhet har de två konstnärerna med finess lagt in de svåra frågorna rörande klimatet i sina verk, men mer som ett konstaterat tillstånd än pekpinnar. Genomgående i utställningen ligger, likt ett basljud, ett inbakat allvar av BU:s tankar rörande tillståndet gällande miljö och överkonsumtion. Kajsa Vargs ”man tager vad man haver” blir här ett återvinningskoncept och en gemensam nämnare. Särskilt i collagen och objekten används tidigare bildmaterial, bland annat kasserade grafiska blad och textila tryckprover och blir delar av nya verk i en dynamisk blandning av små detaljer och stora former.
Helene Billgren återanvänder till exempel grafiska bilder både till grund för nya objekt och bilder att fortsätta arbeta vidare med. Lägger till, målar, tecknar vidare på, suddar ut, gör om, klistrar dit. Det ger en känsla av att konstnären verkar ha stoppat processen någonstans på vägen, men egentligen skulle kunnat fortsätta i det oändliga, klart men inte färdigt.
Helene Billgren, ”Spelbord”, mixed media.
©Helene Billgren / Bildupphovsrätt 2023.
I Stefan Uhlinders textiltryck och även måleri finns generösa stilrena mönsterformer i kombination med stor detaljrikedom. Motiven återkommer, byggnader, bilar, stegar och saker hänger ned från grenar eller är placerade i grenverken i stora träd. Ibland syns en och annan människa som agerar inom sin egen lilla sfär, vilken i sig svävar i ett tomt intet där de blir till isolerade öar, enskilda företeelser i ett vacuum.
I ett av de två gemensamma verken, ”Apokalyps”, är en sådan ö med ett träd placerat mitt i bilden, stort och svart men skiljer sig från de andra träden som återkommer i Uhlinders bilder, här finns en rörelse. Den bil och det upp och nedvända huset som hänger i grenarna ser ut att svänga kraftigt hit och dit. Insekter surrar runt omkring. Ekosystemet har löpt amok. I trädkronan växer olika sorters löv. Rötter sprider hotfullt ut sig över ytan och det är osäkert om den människa som är halvvägs ut ur bilden sitter fast i rotsystemet eller är på väg bort. Personen blundar leende omedveten om den pågående katastrofen. Och över alltihop hänger den djupröda blodmånen.
Stefan Uhlinder, ”Lyssnaren”, screentryck/collage.
©Stefan V Uhlinder / Bildupphovsrätt 2023.
I verken känns vibration av konstnärens närhet in i varje detalj, och trots de mängder av detaljer BU:s verk innehåller, är det på något sätt lämnat vidöppet för betraktarens fantasi och tolkning. Det finns en storhet i det, och en friskhet som kan saknas på den annars ofta uppenbara, tillrättalagda och stylade konstscenen. Det är också befriande att känna att när konst tillåts vara hur och vad konstnären vill, kommer den oss väsentligt närmare.
Text och foto: Ann-Kristin Källström
Volym 2023-12-18
Ann-Kristin Källström, född 1958 i Stockholm, yrkesverksam bildkonstnär nu bosatt utanför Kramfors. Efter konstutbildning och fortlöpande utbildning i grafiska tekniker läst fotografi/bildjournalistik. Skrivit för GrafikNytt, e-Provins och medverkar i Volym sedan 2009. Arbetar för tillfället med att ställa i ordning en ny arbetsplats/grafikverkstad i Härnösand och arbetar vidare med projektet ”Norra Sveriges inland och fjälltrakter” med stöd från Konstnärsnämnden. Se vidare på Ann-Kristin Källströms webbsida