Cosmic frågor och svar
- När införs det nya journalsystemet Cosmic?
- Vad betyder Cosmic för dig som patient?
- Vad ska du som patient vara beredd på nu den närmsta tiden? Till exempel när du ska söka vård?
- Hur kommer 1177 e-tjänsterna påverkas av systembytet?
- Finns det patientsäkerhetsrisker i det nya systemet?
- Hos andra regioner som infört journalsystemet Cosmic har det upptäckts ett fel som gör att patienter kan få fel dos av sina läkemedel – Finns det felet även hos Region Västernorrland?
- Hur säkerställer ni att patientdata inte hamnar i orätta händer?
- Hur kommer ni hantera patienter med skyddad identitet?
- Stämmer det att delar av Cosmic inte är utarbetade ännu?
- Vilka utmaningar finns vid införandet av det nya journalsystemet?
- Hur har medarbetarna fått utbildning i det nya systemet?
- Varför och hur samverkar vi med andra regioner?
- Vad har upphandlats?
- Varför valdes journalsystemet Cosmic?
- Vem kommer att ansvara för drift och data?
- Hur kommer supportorganisationen att se ut?
-
När införs det nya journalsystemet Cosmic?
UppÖvergången är planerad att ske på onsdag den 26 februari klockan 06.00.
-
Vad betyder Cosmic för dig som patient?
UppCosmic är ett internt arbetsverktyg för vårdpersonal där information om dig som patient och din vård samlas och hanteras. Som patient har du inte möjlighet att logga in direkt i journalsystemet, men du kan ta del av din vårdinformation via 1177.se.
-
Vad ska du som patient vara beredd på nu den närmsta tiden? Till exempel när du ska söka vård?
UppOm du söker vård under den första tiden med det nya journalsystemet kan besöket ta mer tid än vanligt. Det är för att vi som jobbar i Region Västernorrland är nya användare i systemet. Detta är dock under en begränsad tid, tills vi lärt oss systemet ordentligt. På sikt kommer Cosmic att bidra till en mer effektiv och patientsäker vård med mindre administration och mer tid till dig som patient.
- Alla kommer att få den vård de har behov av utifrån medicinsk prioritering som sker via bedömning av i första hand 1177 eller i dialog med din hälsocentral.
- Du söker vård som vanligt – egenvårdsråd via 1177.se. Ring 1177 för rådgivning. Vid behov kontakta din hälso- eller vårdcentral eller primärvårdsjouren. Vid akuta situationer ring alltid 112.
- Under den 25 och 26 februari kommer möjligheten till drop-in provtagning att vara begränsad på regionens tre sjukhus. Patienter ombeds därför att planera in provtagningar hos laboratoriemedicin på andra dagar, om möjligt efter vecka 9. Vid akuta provtagningar, beslutat av medicinsk personal, ska patienten ha med sig en pappersremiss.
-
Hur kommer 1177 e-tjänsterna påverkas av systembytet?
UppSystembytet påverkar viss funktionalitet i 1177 e-tjänster. Läs mer om det i denna nyhet på 1177:
26 februari: Det här förändras under bytet till journalsystemet Cosmic - 1177
-
Finns det patientsäkerhetsrisker i det nya systemet?
UppVi är mycket noggranna med att det inte ska finnas några risker kopplade till patientsäkerhet. I upphandlingen har vi ställt krav på att leverantören ska följa gällande regelverk – även över tid, om det sker förändringar. Vi kommer att bibehålla en god patientsäkerhet – den kan till och med öka, till exempel via funktionen Tal till text eftersom informationen då kommer in i patientens journal snabbare än i dag. Nuvarande gamla lösningar har patientsäkerhetsrisker och att byta till nytt journalsystem minskar många av dessa.
-
Hos andra regioner som infört journalsystemet Cosmic har det upptäckts ett fel som gör att patienter kan få fel dos av sina läkemedel – Finns det felet även hos Region Västernorrland?
UppProblemet finns även hos oss som för alla övriga kunder som använder Cosmic. Det vanligaste arbetssättet när man förskriver ett recept är att signeringen sker direkt. Felet uppstår när en ordination sparas, ändras och sedan skickas som e-recept. Regionalt kommer detta att hanteras via information till verksamheterna samt en lathund.
Vi inväntar besked från leverantören när detta ska vara rättat. -
Hur säkerställer ni att patientdata inte hamnar i orätta händer?
UppVårt avtal med Cambio lyder under svensk och europeisk datareglering. Leverantören är ansvarig för driften av systemet. Tillgången till patientdata är strikt reglerad både i avtal och lagstiftning. I det här fallet äger regionerna patientdatan och endast behörig personal i regionerna samt behörig personal på Cambio har tillgång till datan.
-
Hur kommer ni hantera patienter med skyddad identitet?
UppPatienter med skyddad identitet kommer vi att jobba vidare med samma rutiner som vi har idag i nuvarande journalsystem. Det blir alltså ingen skillnad.
-
Stämmer det att delar av Cosmic inte är utarbetade ännu?
UppDet är riktigt. Alla delar är inte färdiga. Därför kommer vi att fortsätta jobba i nuvarande system där behov finns, till exempel systemet för operationsplanering. Det är ingenting som du som patient kommer att märka av.
-
Vilka utmaningar finns vid införandet av det nya journalsystemet?
UppEtt införande medför såklart utmaningar, men via utbildning och genom att lära av varandra minskar vi dessa. Vi har upphandlat en helhetslösning där, utöver journalsystemet, även drift, viss support och underhåll ingår.
För vissa verksamheter vet vi redan nu att delar av lösningen kan bli sämre än den lösning som de använder idag och det finns andra delar av lösningen som kommer att bli bättre. Ur ett helhetsperspektiv och på sikt kommer det att bli bättre för medarbetarna.
-
Hur har medarbetarna fått utbildning i det nya systemet?
UppAlla medarbetare som ska använda det nya vårdinformationsstödet Cosmic har fått möjlighet till utbildning. Både i form av eget lärande i en digital utbildningsportal samt fysisk utbildning med utbildare.
-
Varför och hur samverkar vi med andra regioner?
UppRegion Västernorrland inför Cosmic i samarbete med flera andra regioner i Sverige. Inom en snar framtid kommer 19 av Sveriges 21 regioner att använda någon version av Cosmic, vilket skapar en hög grad av enhetlighet inom vården över hela landet. Genom samarbetet kan vi få hålla nere kostnaderna genom en regiongemensam styrning av support och drift. Vi kan också dra nytta av varandras expertis och erfarenheter.
-
Vad har upphandlats?
UppVårdinformationsstödet utgår från journalsystemet Cambio Cosmic, som redan används i sju andra regioner i Sverige. Leverantör heter Cambio Healthcare Systems
- Regionerna inom Sussa samverkan har, utöver grundfunktionerna i Cosmic, också köpt ett antal specialområden som bland annat cytostatika, operationsplanering och anestesi/intensivvård.
- Målet är att få en helhetslösning som utgår från patientens behov och som underlättar samarbete mellan olika verksamheter
- Leverantören kommer också att leverera drift, underhåll och support till regionerna vilket hanteras via en Sussagemensam systemförvaltnings-organisation, Sussa vårdstöd.
-
Varför valdes journalsystemet Cosmic?
UppLeverantören Cambio Healthcare Systems vann upphandlingen eftersom de bäst kunde svara mot de krav vi hade på ett nytt vårdinformationsstöd.
-
Vem kommer att ansvara för drift och data?
UppLeverantören är ansvarig för driften av systemet, dvs att lösningen fungerar alla dygnets timmar året runt. Den data som finns på servrarna ägs av respektive region. Endast respektive region samt behörig personal hos leverantören kommer att ha tillgång till respektive regions data.
-
Hur kommer supportorganisationen att se ut?
UppGrunden för supportlösningen är att vi upphandlat en dygnet-runt-support av vår leverantör vilket är en klar förbättring mot vad regionerna har idag. Leverantören kommer att ge support i frågor som handlar om Cosmic.
För medarbetaren planeras en enda ingång till supporten, alltså att de inte ska behöva tänka på vilken typ av fråga det handlar om, utan ringer till ett och samma telefonnummer inom sin region. Därefter sker triagering av ärendet, utifrån frågeställning, till rätt mottagare antingen inom regionen, till vår gemensamma systemförvaltningsorganisation Sussa vårdstöd eller till leverantör.