Kriskommunikation

Region Västernorrland kan förutom via sina egna officiella kommunikationskanaler, vid kriser även förmedla information via bland annat public service och krisinformation.se.

Region Västernorrland förmedlar i normalfallet information via sina egna officiella kommunikationskanaler: rvn.se, 1177.se/vasternorrland, Region Västernorrlands konton i sociala medier, telefonväxeln (0611-800 00) och 1177 (sjukvårdsrådgivning).

Vid akuta kriser har Region Västernorrland också möjlighet att via public service (Sveriges Radio P4) nå ut med viktigt meddelande till allmänheten (VMA) eller ett myndighetsmeddelande.

Region Västernorrland kan vid större kriser också förmedla information via krisinformation.se (som drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) och det nationella informationsnumret 113 13.

Viktiga telefonnummer

112 – nödsituationer

Ring larmnumret 112 i nödsituationer som till exempel akuta sjukdomstillstånd och pågående brott eller bränder. Du kan också nå flyg-, sjö- och fjällräddning, liksom jourhavande präst och Giftinformationscentralen.

Ring endast 112 i nödsituationer. Om du har frågor som inte är brådskande, använd något av de telefonnummer som listas nedan.

1177 – råd om sjukvård och hälsa

Ring 1177 för att få råd när du är sjuk om det inte är akut. Du får prata med en sjuksköterska som hjälper dig att bedöma dina symtom, ger dig råd och vägleder dig till rätt mottagning om det behövs. Om du använder en telefon som är registrerad i ett annat land än Sverige, ring +46 771 1177 00.

113 13 – information om olyckor och kriser

Ring 113 13 för att få information om större olyckor och kriser i Sverige. Från utlandet eller från utländska mobiltelefoner i Sverige, ring +46 77 33 113 13.

114 14 – Polisen vid icke-akuta händelser

Ring 114 14 för alla ärenden till Polisen som inte är akuta, till exempel för att lämna ett tips eller anmäla ett brott som inte är pågående. Från utlandet eller från utländska mobiltelefoner i Sverige, ring +46 77 114 14 00.

Källkritik

Vid större kriser och krig uppstår ofta desinformation (falsk, vilseledande eller manipulerad information). Vad därför noggrann med vilken information du tar del av och sprider vidare. Myndigheten för psykologiskt försvar och krisinformation.se har bra information om källkritik och hur du undviker att bli lurad.

Källkritik (krisinformation.se)

Bli inte lurad (Myndigheten för psykologiskt försvar)


Tillbaka till toppen