Teamarbete stödjer barn som inte mår bra: ”Skolan fångar tidiga signaler”
2024-02-22 12:09
När ett barn drabbas av psykisk ohälsa krävs flera olika insatser. Tack vare regelbundna möten mellan skola, socialtjänst och sjukvård kan stödet sättas in tidigt.
Tidiga insatser genom HLT-team (Hälsa lärande och trygghet) är en samverkansmodell som finns i Kramfors, Sollefteå och Härnösand och omfattar representanter från elevhälsa, skola, socialtjänst och hälsocentral. I Sollefteå omfattas även förskolor. Varje månad möts de för att fånga tidiga indikationer från barn som kan behöva stöd.
- Ofta är det skolan som till exempel sett att en elev har hög frånvaro eller inte verkar må bra. Vi kontaktar vårdnadshavarna och pratar om det vi har uppmärksammat och frågar om deras inställning till att ta upp det i HLT. Om de är positiva kan vi upprätta en SIP tillsammans, säger Lisa Karlsson, elevhälsochef i Kramfors i Kramfors kommun.
Begränsa antalet kontakter
SIP står för samordnad individuell plan. Den upprättas tillsammans med barnet och föräldrarna för att planera rätt insatser från olika aktörer. Det kan handla om allt från stöd i skolmiljön till kuratorkontakt, hjälp med kognitiva verktyg eller föräldrastöd.
- Att vara förälder till barn med psykisk ohälsa är krävande, inte minst genom att du måste ta väldigt många kontakter. Med den här modellen erbjuder vi insatser som redan från början är anpassade för just den elev det handlar om. Familjen får en kontaktperson till samverkansteamet som arbetar runt barnet, säger Lisa Karlsson
Delaktiga barn och föräldrar
Den största vinsten är att barnet kan få hjälp i ett tidigt skede. Resultatet kan bli en rad olika åtgärder, barnet kan exempelvis erbjudas kuratorkontakt eller möjlighet att arbeta i ett tyst grupprum för att visst skolarbete. Vårdnadshavarna kan också erbjudas föräldrastöd i form av samtal med en psykolog på hälsocentralen. Viktigast av allt är att barnet är delaktig.
- De flesta föräldrar är positiva när vi erbjuder dem ett möte, men vissa tvekar på grund av att socialtjänsten är med. Det finns tyvärr en negativ bild av socialtjänsten, därför vill vi gärna komma ut och informera om HLT och låta socialtjänsten berätta om sin roll. Grunden för samarbetet är proaktivt med målsättningen att förebygga exempelvis orosanmälningar, säger Lena Sundelin Sillberg som är HLT-samordnare och kurator inom skolan i Sollefteå.
Alla skolor i Härnösand
I Härnösand är HLT numera infört på alla låg- och mellanstadieskolor i kommunen. Under 2023 övergick det från ett projekt till att bli permanent och beskrevs då i ett reportage som publicerades bland annat på Region Västernorrlands hemsida ”Varje barn ska få gå i skolan och må bra” - RVN Intranät.
FAKTA OM HLT
- HLT symboliserar tre grundläggande rättigheter för barn: Hälsa, lärande och trygghet.
- HLT-modellen syftar till att barn och deras familj ska få ett tidigt och samordnat stöd för att undvika mer omfattande svårigheter senare i livet.
- Grunden i HLT är att tvärprofessionella team träffas regelbundet för att arbeta med barn och föräldrar på ett strukturerat sätt utifrån varje enskilt barn som är i behov av insatser.
- Teamen omfattar skola, primärvård och socialtjänst, samt andra aktörer som kopplas in vid behov.
Källa: Socialstyrelsen