Nordiska rådet i möte med företrädare för Botniska korridoren
2024-09-17 15:55
Jonny Lundin (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Västernorrland, träffade den 17 september det Nordiska rådet på Åland för att diskutera den strategiskt viktiga Botniska korridoren.
Inbjudan hade ställts till samarbetet Botniska korridoren där Lundin är ordförande och Henric Fuchs är verksamhetsledare.
- Att få en inbjudan till Nordiska rådet är ett kvitto på att vi syns och tar plats på fler arenor än de nationella och europeiska arenorna, säger Jonny Lundin.
Nordiskt samarbete en styrka
Nordiska rådet har visat stort intresse för Botniska korridorens Almedalsseminarium som hölls i juni och som dessutom var ett officiellt sidoevent till det informella nordiska transportministermötet som hölls i Göteborg i augusti. Vid seminariet lämnade samarbetet Botniska korridoren över en Almdealsdeklaration till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och som även lyftes av Nordiska rådet vid dagens möte på Åland.
- I Almedalsdeklarationen lyfter Region Västernorrland tillsammans med de andra sex deltagande regionerna i samarbetet Botniska korridoren vikten av ökat nordiskt samarbete och sammanhållning för att säkra och påskynda utbyggnaden av de europeiska stomnätskorridorerna, säger Jonny Lundin och fortsätter: Om vi i Norden är tydliga med våra gemensamma prioriteringar mot EU och Nato ökar sannolikheten att den infrastruktur vi prioriterar enskilt också kommer byggas ut snabbare än annars.
I Almedalsdeklarationen lyfte Botniska korridoren och Region Västernorrland flera konkreta förslag till hur exempelvis Nya Ostkustbanan, en del av Botniska korridoren, kan byggas ut snabbare. Det kan exempelvis ske genom medfinansiering från EU i kombination med ett utförandebolag, likt Botniabanan AB, som byggde ut järnvägen mellan Västeraspby och Umeå.
Snabbare utbyggnad
- Botniska korridoren har i samarbete med Sweco tagit fram en rapport som föreslår hur de prioriterade järnvägssträckorna i norra och mellersta Sverige kan byggas ut snabbare än annars, säger Henric Fuchs och fortsätter: Rapporten presenteras inom några veckor och den kommer utgöra en viktig grund för arbetet framåt.
Rapporten lyfter behoven av att stärka banden mellan den europeiska och svenska transportplaneringen – där EU:s transportplan TEN-T (Trans European Transportnetwork) går längre och är mer målstyrd än den nationella transportplanen.
- De nordiska länderna skulle också tjäna på att utveckla samarbetet sinsemellan med den europeiska transportkartan som utgångspunkt. Det är också något som Nordiska rådet förespråkar – att det borde återinrättas ett formellt nordiskt transportministerråd, avslutar Henric Fuchs.
Om Nordiska rådet
Nordiska rådet arbetar för att utveckla Norden som region samt stärka banden och samverkan mellan länderna där infrastruktur och transporter är en viktig komponent. Rådet utgörs av parlamentariker från den fem nordiska länderna och från Färöarna, Grönland och Åland.