
Patienter i Västernorrland nöjda med sina akutmottagningar
2025-03-05 09:00
Patienter i Västernorrland är mer nöjda med sina besök på akutmottagningarna än rikssnittet. Det visar resultatet av den Nationella patientenkäten för akutmottagningar 2024, som genomfördes i höstas. Det positiva omdömet har dessutom ökat jämfört med senaste mätningen för två år sedan.
Västernorrlands akutmottagningar presterar särskilt bra inom kategorierna helhetsintryck, respekt och bemötande samt tillgänglighet. Här ligger regionen över rikssnittet, med ett genomsnittligt värde på över 80 av 100.
Höga poäng för bemötande och helhetsintryck
Akutmottagningen i Örnsköldsvik har gjort störst framsteg i helhetsintryck jämfört med 2022. Sollefteå har förbättrat sig mest inom respekt och bemötande.
– Det är glädjande att se att våra patienter har ett bättre intryck av vårt mottagande på totalen jämfört med förra mätningen. Det visar att vårt förbättringsarbete ger resultat, säger Malin Sjödin, enhetschef akutmottagningen vis sjukhuset i Örnsköldsvik.
– Att både patientupplevelsen och våra nyckeltal förbättras är ett viktigt kvitto för oss, säger Frida Lassen, enhetschef, akutmottagningen vid sjukhuset i Sollefteå.
Kortare väntetider
Undersökningen visar också att väntetiden till första läkarbedömning och den totala vistelsetiden har minskat i Västernorrland. De flesta patienter fick träffa en läkare inom en timme och spenderade mellan en och fyra timmar på akuten.
Nationell jämförelse
I kategorin bemötande vid ankomst till receptionen rankas Västernorrland på fjärde plats nationellt. Nära 90 procent av patienterna gav ett högt betyg här.
I tillgänglighet visar resultatet dock en liten tillbakagång på Sundsvalls akutmottagning, vilket regionen ser som ett förbättringsområde.
Ris och ros från patienter
Frisvaren i enkäten ger både beröm och förbättringsförslag.
Positiva kommentarer:
– Vi har alltid fått bra och snabb hjälp när vi behövt det, och bemötandet har varit fantastiskt.
Förbättringsförslag:
– Väntetiderna behöver bli ännu kortare, särskilt under kvällar och helger.
Fakta om undersökningen
Nationell patientenkät är en av Sveriges största undersökningar om patientupplevelser. I årets enkät deltog totalt 15 498 patienter från hela landet, varav 485 från Region Västernorrland. Patienterna fick svara på frågor inom sju områden, bland annat helhetsintryck, bemötande och tillgänglighet.
Nationell patientenkät genomförs av Institutet för kvalitetsindikatorer på uppdrag av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Patienter som besökt akutmottagningar under oktober månad har slumpmässigt valts ut att delta. Enkäten kunde besvaras digitalt via 1177 eller på papper.
Resultatet används både lokalt och nationellt för att förbättra vården.