Nytt arbetssätt på logopedmottagningen i Sundsvall kortar köerna och förbättrar insatserna
2024-10-31 09:15
Logopedmottagningen i Sundsvall har länge haft långa väntetider och haft svårt att uppfylla vårdgarantin för barn med tal- och språksvårigheter. Nu har ett nytt arbetssätt införts, och resultaten har redan börjat visa sig.
Genom digitala föräldrakontakter och riktade utbildningar har mottagningen lyckats korta väntetiderna och erbjuda fler evidensbaserade insatser.
Tidigare var alla besök fysiska, vilket ledde till längre köer. Nu kan nybesök genomföras på distans, vilket underlättar för föräldrar som har svårt att besöka mottagningen.
Digitala lösningar förbättrar tillgängligheten
– Vi har fokuserat på att ge rätt insatser vid rätt tidpunkt, anpassade efter barnens ålder och behov. Fler föräldrautbildningar och digitala lösningar har varit centrala i förändringen, säger Lina Ovemar, enhetschef på logopedmottagningen.
De nya insatserna omfattar bland annat föräldragrupper som AKKtiv KomIgång och TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) samt månadsboken. Alla dessa har fokus på hur språklig stimulans kan främjas i hemmet. Individuella behandlingsmetoder som "Läs på recept", där föräldrar vägleds att läsa dagligen med sina barn, och "Ordskattsamlaren", där strategier för ordförrådsutveckling lärs ut, är också en del av insatserna. Behandlingar är nu anpassade för föräldrar som talar andra språk och erbjuds med tolkhjälp.
Fler patienter och halverade väntetider
Siffrorna visar en tydlig förbättring. Under januari till augusti 2024 träffade mottagningen 1 039 barn vid 591 unika kontakter, jämfört med 828 barn under samma period 2023. Jämfört med 2021, då mottagningen tog emot 409 barn, har antalet patienter mer än dubblerats.
Väntetiderna för hela mottagningen, både barn och vuxna, har också minskat markant. I januari 2024 stod 401 barn i kö, men nu är antalet väntande halverat till 201. Under mitten av 2023 var väntetiden cirka ett år, och åren innan kunde den vara ännu längre. Men under 2024 har väntetiden successivt minskat, från 8-10 månader till nära vårdgarantin.
– Förbättringen beror på det nya arbetssättet. De digitala lösningarna är avgörande eftersom de gör att vi snabbare kan påbörja insatser, säger Lina Ovemar.
Orsaker och framtidsutsikter
De tidigare långa väntetiderna berodde på begränsade resurser och ökade behov under pandemin och flyktingvågen. Det nya arbetssättet infördes för att möta dessa utmaningar och säkerställa att vårdgarantin hålls.
Målet är att köerna ska vara åtgärdade vid årsskiftet 2024/2025.
Mottagningen kommer att fortsätta utvärdera effekten av förändringarna, och föräldrar uppmanas lämna feedback för att ytterligare förbättra verksamheten. Ett distansbaserat arbetssätt planeras även för att erbjuda samma vård till de som bor långt från sjukhuset.