Bildcollage med järnvägsräls till vänster och porträttbild av regionrådet Jonny Lundin till höger.

Industriella investeringar och Nato-inträde pressar på för snabbare utbyggnad av Botniska korridoren

2024-05-24 15:08

Den industriella boomen och Sveriges Nato-medlemskap ökar behovet av att påskynda utbyggnaden av Botniska korridoren, ett sammanhängande järnvägsnät genom norra och mellersta Sverige.

Trots investeringar på över 1 800 miljarder kronor i den industriella gröna omställningen har infrastrukturen utvecklats långsamt, vilket försämrar Sveriges konkurrenskraft. Med det nya säkerhetsläget ställs nya krav på järnvägen och dess kopplingar till andra trafikslag.

– Industrin bygger vårt välstånd och finansierar vår gemensamma välfärd, som ytterst skyddas av försvaret. Ett sammanhängande järnvägsnät inom Botniska korridoren behövs för att stärka norra och mellersta Sveriges - och i ett större perspektiv EU:s - konkurrenskraft och gröna omställning, säger Jonny Lundin (C), regionråd i Västernorrland ordförande för samarbetet Botniska korridoren.

Politikerna inom Botniska korridoren uppmanar regeringen att matcha investeringarna och föreslå en kraftigt utökad budget för järnvägsutbyggnad, vilket skulle gynna industrin och stärka konkurrenskraften. Botniska korridoren förbättrar förbindelserna mellan norra Sverige och Europa, inklusive viktiga förbindelser till Norge och Finland.

Fortsatt arbete i bred samsyn

27 maj deltar Botniska korridoren i en större konferens i Stockholm på temat om hur Sveriges Natomedlemskap leder till nya och stora åtaganden om att rusta upp och bygga ut ny infrastruktur. Bland andra infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana är talare på konferensen där Region Västernorrlands strateg tillika Botniska korridorens verksamhetsledare Henric Fuchs deltar.

- Det finns en bred samsyn i Sverige och EU om att den Botniska korridoren och anslutande stråk måste byggas ut skyndsamt, säger Henric Fuchs. För att skynda på utbyggnaden av exempelvis Nya Ostkustbanan behöver vi hitta alternativa sätt att finansiera och organisera utbyggnaden. Just nu bedriver samarbetar vi med Sweco om hur alternativ finansiering och organisering skulle kunna användas, avrundar Fuchs.

Arbetet med alternativ finansiering delredovisades vid Järnvägsforum Norr i Sundsvall 19 april och kommer också framföras vid Botniska korridorens seminarium i Almedalen onsdag 26 juni.

Om samarbetet Botniska korridoren

Samarbetet Botniska korridoren är en unik regionsamverkan mellan sju regioner som verkar för och agerar gemensamt för att påskynda utbyggnaden av järnvägsinfrastruktur i norra och mellersta Sverige. Botniska korridoren utgörs av Region Västernorrland, Västerbotten, Norrbotten, Jämtland-Härjedalen, Dalarna, Gävleborg och Örebro som tillsammans utgör mer än två tredjedelar av Sveriges yta.

Läs mer på: bothniancorridor.com


Tillbaka till toppen