En ung man ur generation Z i en svart jacka.

Här och nu - hur kan länets arbetsgivare nå framgång genom att förstå Generation Z?

2024-04-30 14:16

Under seminariet Här och nu 26 april var temat kompetensförsörjning - kanske den viktigaste frågan för Västernorrland just nu. Deltagarna uppdaterades med aktuellt arbetsmarknadsläge, fick en snabbkurs om Yrkeshögskolan samt en dragning om hur arbetsgivare kan attrahera generation Z.

Tufft konjunkturläge även i Västernorrland

Christian Forsberg, analytiker Region Västernorrland, inledde seminariet med att berätta om arbetsmarknadsläget via den senaste statistiken inom området. Arbetsmarknaden har varit motståndskraftig, men nu är det tuffa konjunkturläget mer tydligt även i Västernorrland.

- Lågkonjunkturen ser ut att bottna i år och framåt 2026 ses ett normalt konjunkturläge. Arbetsgivare i länet har försökt övervintra personal på grund av kompetensutmaningen, men nu behöver man friställa viss personal. Det syns i varselstatistiken som ligger över vårt historiska snitt och även bland konkurserna syns det utmanande läget, då större företag nu går i konkurs, sa Christian Forsberg.

Förändringar i länets näringsliv

Samtidigt som vissa branscher har det väldigt tufft och andra går ”som tåget” så förändras länets näringslivssammansättning.

- Vi ser att tillverkningsbranschen ökat sin andel av sammansättningen mest, med 0.3 procentenheter samtidigt som byggsektorn står för den största minskningen, motsvarande 0.4 procentenheter. Störst sysselsättningstillväxt har dock varit inom kultur, nöje och fritid som växt med 4,8 procent senaste året, fortsatte Christian.

Arbetslösheten, som ligger under rikets statistik, ser dock ut att öka närmsta halvåret. Något som nyanmälda platser hos Arbetsförmedlingen signalerar, innan den ökande tillväxten stabiliserar arbetsmarknaden.

- Glädjande ser vi nu svagt positiva anställningsplaner inom handeln, och de mycket höga anställningsplanerna inom tjänstesektorn fortsätter, avslutade Christian.

Yrkeshögskolan är med i matchen

Yrkeshögskolan är med sin flexibilitet och höga matchningsgrad en nyckelaktör för kompetensförsörjningen. Västernorrland har god tillgång till yrkeshögskoleutbildningar med nära 180 utbildningar som startar i år och framåt. Martina Hallberg och Johan Vinther, näringslivsstrateger vid Region Västernorrlands enhet för näringsliv och kompetensförsörjning, berättade att det finns cirka 3700 utbildningsplatser inom yrkeshögskolan i länet. Ett arbete har pågått under flera år för att bättre matcha arbetsgivarnas behov.

- Det är ett bra utbildningsutbud som fungerar väl, yrkeshögskolan har blivit mer känd. Men det finns ändå saker som man kan göra för att trimma verksamheten. Till exempel är det viktigt att företagen är med och syns och visar vad som erbjuds. LIA, Lärande i arbete, är också ett sätt att närma sig de studerande inför en kommande anställning, sa Johan Vinther.

Utbud som styrs av behov

Yrkeshögskolan som utbildningsform ger också i hög grad resultat i form av anställning efter genomförd utbildning eftersom utbudet styrs av efterfrågan.

- Arbetslivet är med och utformar utbildningarna, och som regional arbetsgivare behöver man ställa sig frågan – vilken kompetens behöver vi? Om arbetslivet har en efterfrågan och det krävs mer än gymnasienivå – ja, då kan arbetsgivare gå ihop och ansöka om utbildningen. Det är också viktigt att komma ihåg att yrkeshögskolan har hög utdelning i form av jobb efter slutförd utbildning. 90 procent har ett arbete ett år efter utbildning i genomsnitt, sa Martina Hallberg.

- Yrkeshögskolan är verkligen en utbildningsform för den som vill komma från utbildning direkt till ett yrke. Det är också en utbildningsform för människor som jobbat en period men vill ändra inriktning i yrkeslivet, avslutade Johan Vinther.

Även Region Västernorrland som organisation erbjuder två yrkeshögskoleutbildningar – vårdadministratör och scenarbetare.

Vad vill Charlie? Hur kan arbetsgivare skapa en attraktiv miljö för generation Z?

Med utgångspunkt från rapporten ”Vad vill Charlie?” berättade Emma Palmqvist från Handelskammaren Mittsverige om hur arbetsgivare kan attrahera och behålla personal ur Generation Z, personer födda mellan 1996–2010. Många unga är osäkra på var de kan hitta jobb eller hur de ska nå dit. I Handelskammarens rapport beskrivs hur arbetsgivarna kan anpassa sig till och kommunicera med Generation Z. Genom att vara närvarande på Generation Z:s plattformar, kommunicera om medarbetarupplevelsen och erbjuda flexibla arbetsmiljöer kan arbetsgivare hitta nyckeln till att locka och behålla sina talanger.

- Den här generationen är väldigt familjeorienterade, trygghetssökande, har hög teknikvana och samtidigt ångestladdade. Det är väldigt vanligt att de inte vet vad de vill arbeta med i framtiden. Detta kan ses som en brist på riktning och konkreta yrkesmål men behöver inte nödvändigtvis vara ett uttryck för förvirring, utan snarare en indikation på att de är formbara och öppna för möjligheter. För arbetsgivare är detta en möjlighet att forma den framtida arbetskraften efter sina egna och mittsveriges kompetensbehov. Men här har vi alla ett ansvar att visa upp våra lokala arbetsgivare och arbetsmöjligheter och stärka samverkan mellan skolan och näringslivet, sa Emma Palmqvist.

En generation som behöver feedback

Vidare visar undersökningen att personer i generation Z vet sina rättigheter och att de vill ha feedback ofta. De värderar en trevlig och utvecklande arbetsmiljö högt samt att denna generation känner av omvärldsläget och skattar lön som väldigt viktigt då de i hög grad söker ekonomisk trygghet.

- Om jag ska försöka mig på att ge några tips till arbetsgivare kring hur de kan möta generation Z så skulle jag säga att det är viktigt med paketeringen av erbjudandet ”hur är det att jobba hos oss?”. Ta fram en bra struktur för praktik, studiebesök och utse en handledare som har hand om processen med onboarding. Det är också viktigt att synas och vara genuin i social media, den här generationen finns på alla nya plattformar och söker sin information där, Syns ni inte där så finns ni inte för den här generationen, sa Emma Palmqvist.

Ta gärna del av rapporten "Vad vill Charlie?" och statistik via Analysportal Norr:

Rapport: Vad vill Charlie? – Handelskammaren Mittsverige (midchamber.se)

Analysportal NORR - Fakta, statistik och analys för Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland

Kommande datum och teman för seminarierna Här och nu presenteras på: 

Region Västernorrland - Här och nu – digitala samtal (rvn.se)


Tillbaka till toppen