Helena Parment Isaksson, enhetschef, och Helen Sjöstedt, psykiatrisjuksköterska
Enhetschef Helena Parment Isaksson och psykiatrisjuksköterskan Helen Sjöstedt.

Förstärkt team möter psykisk ohälsa – nytt grepp på Hälsocentralen Centrum

2025-01-13 09:12

En specialistsjuksköterska inom psykiatri har nyanställts på Hälsocentralen Centrum för att förstärka teamet som erbjuder psykologisk behandling. Målet är att ge patienter en tidig bedömning och att förkorta väntetiden till behandling genom att fördela ärendena till teamets olika professioner.

Helena Parment Isaksson, enhetschef på Hälsocentralen Centrum i Sundsvall, berättar att hälsocentralens psykosociala team har breddats för att möta en ökade psykisk ohälsa.

- Vi har anställt två personer och nu består teamet av en psykolog, två kuratorer, en rehabkoordinator och en specialistsjuksköterska inom psykiatri, som är en helt ny tjänst.

Patienterna gör ett val

Hälsocentraler i Region Västernorrland använder telefonsystemet TeleQ för att ta emot samtal och tilldela patienterna en ungefärlig tid då de kommer bli uppringda av till exempel en sjuksköterska.

Sedan psykiatrisjuksköterskan Helen Sjöstedt anställdes tidigare i år finns en ny valfunktion på Hälsocentralen Centrums telefonsvarare, som innebär att inringaren kan ange att ärendet gäller psykisk ohälsa.

Då ringer Helen Sjöstedt upp under dagen för att göra en triagering, vilket i första hand innebär att hon fördelar ärendena till kollegor med olika befattningar inom teamet.

- Det kan bli ganska långa samtal om många olika slags problem. Jag gör en första bedömning och hjälper patienterna vidare, säger hon.

Flera olika möjligheter

Målsättningen med en triagering som görs av en specialistsjuksköterska är att väntelistan till psykologisk behandling blir kortare.

Förutom att Helen Sjöstedt samverkar tätt med sitt team på hälsocentralen kan hon hänvisa till andra verksamheter. Hon menar att det finns mer stöd och hjälp i samhället för dem som mår psykiskt dåligt än vad många känner till.

- Vi får ofta samtal som gäller unga människor till exempel. För barn mellan sex och fjorton år finns Barn- och ungdomsentrén inom primärvården. Den erbjuder kontakt digitalt, via telefon och i form av information till familjer om psykisk ohälsa. Även socialtjänsten har olika former av stöd att erbjuda genom till exempel familjebehandlare och kuratorer.

Tidig kontakt i förebyggande syfte

I vissa fall krävs det specialistvård, men ett av syftena med triageringssamtalet är att färre ska bli allvarligt sjuka till följd av psykisk ohälsa under väntan på respons från sjukvården.

- Ibland är det någon att prata med som behövs allra mest vid tillfället. Jag har gott om tid för patienten som kan prata av sig och på så sätt få hjälp att hantera de problem den drabbats av, säger Helen Sjöstedt.


Tillbaka till toppen