Direktlinje till vården för patienter fyllda 75
2025-01-30 08:00
Ökad tillgänglighet till vård för personer över 75 år. Det är syftet med Hälsocentralen Centrums satsning på en särskild äldrelinje.
Ofta gäller det att ringa till sin hälsocentral tidigt på morgonen för att få en uppringningstid för rådgivning. På Hälsocentralen Centrum i Sundsvall visade det sig att det utgjorde ett tillgänglighetsproblem främst för äldre patienter.
- Endast 50 procent av de äldre patienterna kom fram. Det fick oss att tänka till, säger enhetschefen Helena Parment Isaksson.
Kommer alltid fram
Marie Norberg är distriktssköterska som är inriktad på äldre patienter. Nu bemannar hon en äldrelinje på halvtid.
- Vi inrättade en direktlinje för de äldre patienterna. De kommer alltid fram och det är alltid jag som ringer upp, säger hon.
Kontakt inom ett dygn
Hälsocentraler i Region Västernorrland använder telefonsystemet TeleQ för att ta emot samtal och tilldela patienterna en ungefärlig tid då de kommer bli uppringda av till exempel en sjuksköterska. Sedan äldrelinjen infördes finns ett särskilt val för den som är över 75 år.
- De är garanterade att bli uppringda inom ett dygn, säger Marie Norberg.
Ytterligare en direktlinje
Förutom satsningen på ökad tillgänglighet för äldre har Hälsocentralen Centrum förstärkt sitt psykosociala team med en liknande telefonlinje. Där är det en specialistsjuksköterska inom psykiatri som gör ett första bedömningssamtal av patientärenden som rör psykiska hälsa, vilket bland annat syftar till att förkorta väntetiden till behandling. Region Västernorrland - Förstärkt team möter psykisk ohälsa – nytt grepp på Hälsocentralen Centrum