Äldre och vårdsökande – ny rapport från patientnämnden
2024-11-13 15:23
Patientnämnden analyserar årligen inkomna klagomål och synpunkter samt uppmärksammar regionen och kommuner på riskområden och hinder för utveckling av vården. Denna rapport fokuserar på ärenden som rör personer över 70 år.
- Av inrapporterade ärenden efterfrågar äldre framför allt bättre tillgänglighet, samt bättre kommunikation och samordning mellan olika vårdgivare. De upplever också i större utsträckning att resultat av behandlingar inte blivit som förväntat och att vård och behandling brustit, säger förvaltningschef Marléne Jonsson i patientnämnden.
Totalt under tidsperioden januari till och med augusti 2024 har det inkommit 743 ärenden till patientnämnden i Region Västernorrland, varav 185 ärenden rör åldersgrupper 70 år och äldre. Sett till den totala mängden ärenden för vald period utgör detta cirka 25 procent. Majoriteten av ärenden är registrerade under somatisk specialistvård (52 procent) följt av primärvård (40 procent).
Efterfrågar dialog
Personer 70 år och äldre beskriver att kommunikationssvårigheter i vissa fall lett till att de inte känt sig delaktiga i sin vård. I flera inkomna ärenden har dialogen brustit gällande läkemedelsjusteringar. Det beskrivs att bristande uppföljning lett till ökad oro, frustration och en känsla av att inte bli tagen på allvar.
- Underlagen i patientnämndens klagomål visar behovet av att i varje vårdmöte säkerställa att mottagaren kan tillgodogöra sig informationen och att den är anpassad efter patientens personliga förutsättningar, säger Marléne Jonsson.
I flera av ärendena beskriver anhöriga till äldre att de önskat få vara mer delaktig i patientens vård, att de många gånger har värdefull information om patienten som kan vara till nytta för vården, men att detta ignoreras.
Bristande tillgänglighet
Större delen av inkomna ärenden gällande bristande tillgänglighet rör primärvården. Bland annat återfinns synpunkter gällande svårigheter med att boka en tid, oftast till läkare. Enligt anmälare har det vid vissa enheter varit svårt under längre tid och patienter berättar att de förväntas ringa tidigt på morgonen dagligen till dess att ett besök kan erbjudas.
”Alternativet är att jag uppsöker akuten för någon harmlös åkomma”.
I underlaget av klagomål gällande tillgänglighet till specialistvården återfinns ärenden där patienter väntar på ingrepp, undersökning eller uppföljning.
”Vårdgarantins gränser är med råge passerade och jag är beredd att åka dit vård kan ges, varhelst i landet det kan ske. Det allra sämsta är att vänta utan att veta om någon lösning finns”.
Demografiska utmaningar
I fjol var ungefär var femte person i Sverige 65 år eller äldre. År 2040 väntas andelen 65 år eller äldre vara drygt 24 procent, en ökning med fyra procentenheter. Fyra av fem förväntar sig att, äldreomsorgen år 2040 tillgodoser den äldre befolkningens behov i större eller åtminstone i lika stor utsträckning som i dag.
- Den demografiska utvecklingen utmanar oss att behöva tänka på nya sätt för att kunna möta behovet. Om 10 år finns det helt enkelt inte resurser nog att göra på samma sätt som idag. Då räcker inte vår gemensamma välfärd till alla. Ett steg i utvecklingen av hälso- och sjukvården är bland annat omställningen till Nära vård där större delaktighet från patienter på flera sätt skall göra att sjukvårdens resurser utnyttjas mer effektivt, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Maria Strandberg.
Sammanfattning av rapportens huvudsakliga punkter:
Tillgänglighet: Ett antal klagomål rör svårigheter att boka tid, särskilt inom primärvården. Patienter rapporterar att de ofta måste ringa tidigt på morgonen för att få en tid, vilket kan skapa stress och osäkerhet.
Kommunikation: Många äldre upplever att de inte får tillräcklig information om sin behandling eller läkemedelsjusteringar. Brist på uppföljning leder ofta till oro och en känsla av att inte bli tagen på allvar.
Delaktighet: Anhöriga önskar att de skulle vara mer delaktiga i vårdplaneringen och att deras värdefulla information tas på allvar.
Du hittar rapporten här: Region Västernorrland - Rapporter och analyser